podstawy seo WordPress

Podstawy SEO – WordPress + case study

Dziś mam coś dla wszystkich blogerów, których kochane dzieciaczki mają domek na WordPress – podstawy SEO WordPress, a konkretniej optymalizacja posta. Wiele z moich wpisów jest na pierwszych miejscach w Google, więc czuję się kompetentna, żeby pokazać Wam podstawy. Jeśli masz bloga na Blogger – nic się nie martw, poniżej znajdziesz także linki do poradników dedykowanych Twojej platformie, które popełniłam jakiś czas temu. Lecimy!

szablony na blog wordpress

 

Jakiś czas temu uczestniczyłam w mega szybkim szkoleniu dotyczącym SEO. Prowadził je człowiek o ogromnej wiedzy, ale niezwykle ścisłym umyśle. Rozmawialiśmy o czynnikach rankingowych Google, mądrym manipulowaniu linkami, narzędziach do analityki, a przy fundamentach SEO i optymalizacji blogowych wpisów dotarło do mnie, że nie jest to wcale wiedza dla każdego oczywista.

Pytań było sporo, a wątpliwości jeszcze więcej. Tak to bywa, jak spotyka się ścisłowiec z salą humanistów, którzy chcą gotowe rozwiązania o prostych nazwach i szybkich efektach.

SEO nie jest szybkie, ale może być całkiem proste. Umiem tłumaczyć i znam podstawy, więc chętnie się tą wiedzą wcale-nie-tajemną podzielę.

Chcesz sprawdzić czy faktycznie wiem, o czym mówię: wpisz w Google hasło „kalendarz 2016 pdf” lub „kalendarz 2016 do druku”. Na którym miejscu widzisz Rudego Bloga? :) Wpis ten odwiedziło już kilkadziesiąt tysięcy osób!

 

Podstawy SEO WordPress – optymalizacja posta

 

Wszystkie kroki omówię czysto technicznie, ale także pokażę Wam SEO na żywym organizmie, czyli na przykładzie jednego z moich wpisów, gdzie udostępniam kalendarz http://www.jestrudo.pl/kalendarz-2016-do-druku/.

 

Krok 1 – Instalacja wtyczki SEO.

Polecam Yoast SEO. Raz, że jest najlepsza i mam wrażenie, że korzystają z niej wszyscy, dwa, że to na jej przykładzie pokażę Ci co i jak. Inne się nie liczą. Usuń starą wtyczkę i choć raz posłuchaj się Rudej!

 

Tak wygląda standardowy interfejs, gdy tworzysz nowy wpis.

SEO optymalizacja posta wordpress

 

Na dole strony, po instalacji i włączeniu wtyczki Yoast SEO, powinieneś widzieć takie okno:

SEO optymalizacja posta wordpress

 

Krok 2 – Tytuł posta (dla czytelników) oraz link

Tytuł posta to miejsce na tytuł artykuły, który będzie widoczny na Twoim blogu. To miejsce, żeby zachęcić czytelnika, do kliknięcia i zapoznania się ze wpisem lub powiedzenia dokładnie, czego można się spodziewać.

Mój wpis jest raczej techniczny, konkretny, więc tytuł typu „sprawdź co przygotowałam dla Ciebie za darmo” byłby wodzeniem odbiorców za nos.

Bezpośredni odnośnik to link, który został przypisany Twojemu artykułowi. WordPress tworzy go automatycznie, na podstawie tytułu, jednak masz możliwość jego edycji.

Zdecydowałam się na edycję swojego linku URL, tak, aby był zgodny z frazą kluczową. O niej będzie za momencik.

podstawy-seo-wordpress

 

Krok 3 – Definiowanie hasła – frazy kluczowej

Już przy okazji wprowadzenia do SEO pisałam, że bloga piszę się pod ludzi, optymalizacja pod wyszukiwarki jest opcjonalna. Nie inaczej! Jeśli jednak piszesz treści typu „evergreen” – uniwersalne artykuły, które nie stracą na aktualności wraz z upływem czasu – mocno Cię zachęcam, aby zaprzyjaźnić się z SEO. W końcu każdy z nas chce mieć więcej Czytelników, hajsu, fejmu, racja? ;)

Fraza kluczowa to jeden z filarów SEO. To hasło, po wpisaniu którego Google powinno kierować na Twój blog.

Zdecydowałam się na kalendarz 2016 do druku, bo jest to konkret – wiemy, że kalendarz jest aktualny, wiemy też, że możemy go (prawdopodobnie) łatwo pobrać ze strony i wydrukować. Jest też na tyle krótkie, że będę w stanie wpleść je w tekst.

podstawy-seo-wordpress

 

Krok 4 – Tytuł posta i jego opis meta

Tytuł posta początkowo zostanie wstawiony automatycznie, na podstawie tytułu, który wpisałeś u góry strony, jednak po kliknięciu w niego, masz możliwość edycji. Element ten nie będzie widoczny na Twoim blogu, ale będzie widoczny w wyszukiwarkach. Tytuł „pod wyszukiwarki” powinien mieć 40-70 znaków oraz zawierać frazę kluczową.

Opis meta to informacja dla czytelnika, o czym jest nasz artykuł, ale także miejsce na powielenie frazy kluczowej i dodanie pomocniczych słów kluczowych. Wystrzegaj się wyliczania tutaj słów po przecinkach, zrób raczej zgrabny opis, który zachęci do wejścia na Twoją stronę.

U mnie jest to: Darmowy kalendarz 2016 do druku a4 w formacie pdf, widoczne tygodnie, jak i dni wolne. Cały 2016 rok do wydruku i do pobrania za darmo. Kalendarz ścienny. – dodałam kilka dodatkowych informacji o formacie, pliku, kosztach. Dzięki temu mam szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś wpisze: kalendarz pdf, kalendarz do druku a4, kalendarz za darmo do druku itd…

Widok z poziomu edycji posta:

podstawy-seo-wordpress

Widok z poziomu google:

podstawy-seo-wordpress

 

Ważne: im krótszy tytuł, tym „mocniejszy” w Google. Kalendarz 2016 jest mocniejszy, niż Kalendarz 2016 do druku – pdf, ale nie jest też dostatecznie konkretny. Być może ktoś szuka kalendarza, który chciałby kupić, a nie wydrukować, a może takiego w formie zeszytu? Stosuj więc możliwie najkrótsze tytuły, które jednocześnie są zapowiedzią treści.

 

Krok 5 – Wprowadzanie hasła do treści

Powiedzmy, że właśnie wylałeś szklankę wody na swój laptop. Łapiesz telefon i w panice wpisujesz w Google: zalany komputer co robić. Liczy się każda sekunda, a Ty znajdujesz tylko bzdurne artykuły, zupełnie nie na temat. Szlag trafia, co nie?

Google chce dla wszystkich jak najlepiej, dlatego też istnieje masa algorytmów, które biorą pod uwagę wielorakie czynniki na Twoim blogu. Tak, aby odbiorca dostawał to, czego faktycznie szuka.

Jeśli post ma mieć szansę się wysoko pozycjonować w Google, to hasło, które zdefiniowaliśmy jako naszą frazę kluczową (patrz krok 3), powinno pojawić się w tekście. Jest to dość logiczne, ktoś mógłby napisać post o dupie marynie, a próbować ściągać ruch z Google na jakieś gorące, popularne akurat hasło.

Jednym z warunków, które musisz spełnić, to właśnie fraza kluczowa osadzona w tekście. Nie bój się odmian przez przypadki i delikatnej modyfikacji. Pamiętaj, teksty tworzysz dla ludzi!

 

Krok 6 – optymalizacja obrazków

Google lubi multimedia, więc dobrze jest każdy wpis urozmaicić. Zdjęcie tytułowe jest już standardem, ale nie zaszkodzi dodać jeszcze kilka elementów. Każdy z nich powinien zostać zoptymalizowany pod kątem SEO.

  1. Nazwa pliku powinna zawierać słowo/hasło kluczowe, bez polskich znaków. U mnie kalendarz-2016-0.jpg
  2. Koniecznie wpisz także tytuł zdjęciakalendarz-2016. WordPress wstawia tytuł automatycznie, na podstawie nazwy pliku, ale oczywiście możesz go zmienić na taki, związany z tematem wpisu.
  3. Alternatywny tekst to miejsce, gdzie opisujesz, co przedstawia dane zdjęcie. Tekst alternatywny (tak zwany alt) jest wykorzystywany np. przez osoby niewidome czy niedowidzące, gdzie specjalny program czyta na głos cały tekst artykułu, a po dojściu do multimediów właśnie alt. To także dobre miejsce na osadzenie frazy kluczowej. U mnie: za darmo kalendarz 2016 do druku.

podstawy SEO dla WordPress.org

 

Po wstawieniu zdjęcia do wpisu, kliknij w nie i wybierz opcję edycji:

podstawy seo dla WordPressa

 

W nowo otworzonym okienku widzisz już uzupełniony tekst alternatywny (zrobiliśmy to wcześnie), ale w zakładce Zaawansowane mamy możliwość nadania zdjęciu kolejnego tytułu, który zostanie zassany przez wyszukiwarki, a nasz post ma szansę wypozycjonować się wyżej. Ten tytuł powinien nawiązywać do tematu wpisu oraz posiadać frazę kluczową czy jakąś jej kombinację.

U mnie: darmowy kalendarz 2016 pdf do wydruku – jak widzisz tytuł zawiera fragment frazy kluczowej; do druku zamieniałam na do wydruku, aby i na to hasło blog miał szansę pojawiać się wysoko.
podstawy SEO wordpress

 

Ważne: dobrze, aby tytuły, alty na poszczególnych zdjęciach/grafikach różniły się między sobą.

 

Krok 7 – linki

Główny filar internetu to linki właśnie. Ludzka przyzwoitość nawet nakazuje nam dzielić się w sieci tym, co wartościowe (pisałam o tym więcej przy okazji dobrych praktyk w blogosferze) i do tego jeszcze raz Was teraz zachęcę. Przyswojone? No to teraz pokażę, jak linkować mądrze.

Przede wszystkim linki można podzielić na te wewnętrzne (w obrębie jednej domeny – gdy linkujemy inny swój tekst czy podstronę) oraz linki zewnętrzne, gdzie odsyłamy czytelników do kogoś innego.

Każdy link wewnętrzny robi dobrze Twojej witrynie. U siebie stosuję bardzo często przy okazji wpisów fotograficznych – raz, że nie muszę się powtarzać, dwa, że czytelnik zyskuje szybki dostęp do konkretnej wiedzy, trzy, wzmacniam swój serwis (blog).

Jeśli linkujesz poza swój blog, przekazujesz maluteńką (taką mini tyci pici) część „mocy SEO” swojego bloga, komuś innemu. To nic złego, na tym polega internet i głupotą byłoby przestać, mając tą świadomość.

 

ANCHOR TEKST

Bez względu na to dokąd prowadzi link, który chcesz wstawić do artykułu, zrezygnuj z haseł typu: kliknij tutaj! czytaj tu itp. Niech linkiem będzie fragment tekstu (anchor).

A więc zamiast: Pobierz darmowy kalendarz 2016 (klik!)

Decyduję się na: Pobierz darmowy kalendarz 2016

Anchor teksty wpływają na pozycję posta w wynikach wyszukiwania!

 

NOFOLLOW

Jeśli strona, do której linkujesz:

  • ma słabą/niepewną reputację
  • porusza kontrowersyjne tematy
  • jest związana ze wszystkim dla osób +18
  • jest ogromnym serwisem, niekoniecznie związanym tematycznie z Twoim blogiem

zawsze wtedy decyduj się na dodanie atrybutu „nofollow” do każdego linka. Nofollow nie ma wpływu na Twoich czytelników i nie odczują oni żadnej różnicy, zaś Ty zablokujesz drogę robotom Google. Dzięki temu Google nie powiąże Twojej strony z tamtą niepewną, a także nie przekażesz „mocy SEO” gdzieś dalej.

Jak dodać atrybut nofollow:

U góry strony przełącz się w tryb tekstowy:

podstawy-seo-wordpress

Odszukaj link, któremu chcesz nadać atrybut nofollow, prawdopodobnie wygląda on tak: <a href=”http://www.przyklad.pl” target=”_blank”>link do innej strony</a>, a następnie po <a wklej rel=”nofollow”, zyskując taki kod: <a rel=”nofollow” href=”http://www.przyklad.pl” target=”_blank”>link do innej strony</a>. Gotowe!

 

Ważne: jak wspomniałam wyżej linkowanie to filar internetu. Jeśli przesadzisz z wsadzaniem wszędzie nofollow, Google może nałożyć na Ciebie karę. Mam taką zasadę – jeśli strona spełnia jeden z powyższych warunków, zawsze dodaję atrybut nofollow, w przeciwnym razie zostawiam link w spokoju.

 

Krok 8 – sprawdź wskazówki SEO Yoast

Wtyczka ma wiele zalet, a sugestie (analiza treści), to kolejna z nich. Gdy już wykonasz wszystkie pięć kroków, zjedź na dół strony, aby sprawdzić czy jest coś, co możesz łatwo poprawić.

Kolorem zielonym oznaczono wszystko to, co zrobiłeś super. Warto to czytać, aby się trochę podszkolić.

Na pomarańczowo podświetlone są sugestie zmian, które Yoast zaleca wprowadzić. Jak widać, że zawsze się go słucham.

Zaś czerwona kulka to taki karny jeżyk od Yoast.

podstawy seo dla blogerów WordPress

Ważne: wtyczka to tylko wtyczka. Jakiś tam algorytm. Ja wiem, że zielony uspokaja, ale nie daj się zwieść. Satysfakcja czytelnika, czy to stałego, czy tego z Google, jest najważniejsza. Słuchaj siebie.

 

Podsumowując:

  • Na pozycję posta w wynikach wyszukiwania ma wiele czynników.
  • Istnieją dwa tytuły posta: ten widoczny dla czytelników, oraz ten tworzony pod wyszukiwarki.
  • Każdy element SEO jest ważny, ale najważniejszy zawsze powinien być człowiek!
  • Wybierz hasło kluczowe i używaj go, oraz jego kombinacji, w tekście.
  • Pamiętaj o tytułach i altach obrazków.
  • Nadaj atrybut nofollow wszystkim „niepewnym” serwisom.
  • Korzystaj z podpowiedzi wtyczki Yoast, ale nie traktuj jej jak wyroczni. W końcu czerwony i pomarańczowy to całkiem fajne kolory.
  • Linkuj sam tekst, bez zbędnych „kliknij tutaj”.
  • Dobrze, jeśli odnośnik (link URL) Twojego artykułu zawiera frazę kluczową.
  • Pamiętaj o wyważonym opisie meta – twórz go „pod człowieka”, ale z uwzględnieniem zasad SEO.

 

Masz bloga na Bloggerze? Przyda Ci się:

Masz pytania? Post jest przydatny? Napisz mi o tym w komentarzu!

szablony na blog wordpress