książki, które pomogą Ci w blogowaniu i biznesie

Lista książek, które chciałabym przeczytać, zaczynając blogowanie

Rudziki, oto lista książek, które pomogą Wam w profesjonalnym blogowaniu. Dzięki nim złapiecie wiatr w żagle i wypłyniecie na szerokie wody tworzenia treści na najwyższym poziomie. Książki zostały podzielone na kilka kategorii, dzięki czemu jeszcze szybciej wybierzecie coś dla siebie i zwyczajnie ZACZNIECIE.

 

Jakiś czas temu pomogłam znajomej zacząć blogować z głową. Określiłyśmy oś tematyczną dla bloga, podpowiedziałam, jak powinien funkcjonować sklep, pomogłam nakreślić założenia biznesowe, pogadałam o SEO, wyglądzie, UX itd… Sporo tego!

Naprawdę do omówienia jest wiele zagadnień i każde wydaje się ważniejsze od poprzedniego. Na początku to może przytłaczać. Aby znajoma miała szansę na przyswojenie wiedzy w swoim tempie (w końcu ja sama nauczyłam się tego wszystkiego w kilka lat, po drodze popełniając masę błędów), postanowiłam polecić jej książki, które pomogły mi w blogowaniu na poważnie. I tak oto powstał też pomysł na ten wpis. Czysty rework moi drodzy!

 

Książki, które pomogą Ci zamienić blog w biznes

 

Nie wiem, czy wyłapałeś Rudziku, więc napiszę to innymi słowami. Poniższe poradniki polecam osobom, które myślą o blogowaniu, jak o biznesie. Osobom, które chcą budować silną markę osobistą i na niej oprzeć swój sposób zarabiania.

Jeśli blog jest Twoim hobby, szkoda Twojego czasu na większość tych książek. W zupełności wystarczą Ci treści, które znajdziesz u mnie za darmo w zakładce blogowanie i social media. Ewentualnie możesz przeczytać pozycje oznaczone gwiazdką, o taką *.

A, nie chciałam też, aby była to lista wszystkich możliwych książek, które jakoś z blogowaniem się łączą. Raczej kilkanaście pozycji, od których warto zacząć profesjonalizację, a potem można szukać dalej kierunku, który nas zainteresuje.

 

 

 Motywacja do rzucenia etatu 

 

Niskobudżetowy Startup

To historie ludzi, którzy porzucili etat, by zająć się rozwijaniem biznesu. Co istotne, wszystkich bohaterów cechował brak odłożonej gotówki na start. To pokazuje, że kreatywność ma prawdziwe znaczenie, a nie kupa kasy, którą zresztą na początku wyjątkowo łatwo ulokować w niewłaściwym miejscu. Potrzebujesz motywacyjnego kopa? Czytaj tę książkę ASAP!

 

Fastlane milionera

Nie ma przepisu na udany biznes i nie łudź się, że tutaj go znajdziesz. Niemniej książka ta jest więcej niż warta przeczytania. Autor odkrywa przed nami minusy etatu. To, jak łatwo jest pracę stracić, jaka niepewna jest nasza emerytura. Będąc przedsiębiorcą masz swoje życie we własnych rękach. Aż nabrałam ochoty, by raz jeszcze ją przeczytać… Zaraz się zabieram.

 

Zaufanie czyli waluta przyszłości

To nowa książka Michała Szafrańskiego, znanego z bloga jakoszczedzacpieniadze.pl. Bardzo motywująca i przyjemna w odbiorze historia o tym, jak autor zaczynając od zera, wielką pracą zbudował blog, który przyniósł mu 7 milionów dochodu. Nieźle, co? Na stronie jest napisane, że to poradnik, z czym zupełnie się NIE ZGADZAM.

Treści stricte poradnikowych nie ma tam prawie wcale, to po prostu fragment biografii autora, która daje do myślenia i przekonuje, że warto tworzyć wartościowe, merytoryczne artykuły, być szczerym i autentycznym. To także moja droga, mój styl komunikacji, brzydzę się fałszem i tworzeniem “person” w internetowym świecie, więc z Michałem się zgadzam, ale nie nastawiajcie się na praktyczne porady.

 

4-godzinny tydzień pracy

Mam mieszane uczucia odnośnie tej książki. Z jednej strony jest pełna inspiracji, by zacząć żyć inaczej, po swojemu. Przemyca też drobne porady; niektóre nawet mają szansę udać się w naszej europejskiej czy polskiej rzeczywistości. Jednakże, gdy ją czytałam wiele razy przerywałam, zastanawiałam się, czy mam ochotę lekturę dokończyć. Niemniej bardzo wiele osób ją poleca i twierdzi, że to właśnie ten poradnik zmienił ich podejście, więc sam musisz się przekonać, jak zadziała na Ciebie.

 

 

 

 Budowanie marki osobistej 

 

Autentyczność przyciąga*

Wiecie, co jest świetnego w byciu autentycznym? Po pierwsze jesteś sobą, niezależnie czym się zajmujesz. Po drugie Twój biznes jest wyjątkowy, bo jest taki jak Ty, Twój. Wyróżniasz się na tle konkurencji, bo Twoja marka staje się nie do podrobienia.

Poza tym będąc sobą, wyrazistą postacią w sieci, ludzie będą Cię kochać lub nienawidzić. I to jest dobra rzecz! Ci kochający zostaną z Tobą na dobre i złe, będą towarzyszyć i pójdą tam, gdzie im wskażesz. Widzę to wyraźnie u siebie. Gdy poprosiłam o wypełnienie ankiety, spłynęło ponad pół tysiąca odpowiedzi w ciągu pierwszych kilku godzin, czaisz?

 

Jesteś marką

Książka o podobnej tematyce, jak pozycja powyżej, jednak znacznie bardziej uporządkowana, wypełniona; w mojej opinii trudniejsza po prostu, choć warta przeczytania w 100%. Znajdziesz tu sporo ćwiczeń, dzięki którym określisz siebie, swoje mocne strony, nauczysz się opowiadać o swojej marce, biznesie, o sobie.

Nie brakuje tutaj także treści stricte o budowaniu reputacji, pozostawianiu pozytywnego wrażenia. O byciu marką, niezależnie od tego, czy firmę posiadasz, czy też nie.

 

Zaufanie 2.0

Tutaj mamy więcej treści dotyczących budowania sieci kontaktów i dbania o nią. Autor opisuje wirtualną etykietę wobec partnerów, jak i klientów. Obsługa klienta kuleje w Polsce. Naprawdę jestem zdumiona, jak wielu przedsiębiorców, jak wiele wielkich firm, ma głęboko w dupie swojego klienta. Osobę, która mu płaci. Dzięki której istnieje. Ja się na to nie godzę i Ty też nie powinieneś.

 

 

 Podstawy blogowania i prowadzenia kanałów w social media 

 

Bloger i social media* oraz Social media START*

Tak naprawdę tutaj bezkonkurencyjne są książki Tomka Tomczyka, zwanego ojcem polskiej blogosfery. Tomek odwalił kawał dobrej roboty. Śmiem przypuszczać, że to dzięki niemu blogerzy mają w Polsce takie świetne zarobki. Wymiatamy na tle Europy, wiecie o tym? Nic Wam więcej nie napiszę, te książki po prostu trzeba przeczytać, a najlepiej w pierwszej kolejności.

 

 

 Content marketing 

 

Content marketing po polsku*

Króciuteńka, ale naładowana konkretami książka polskiej autorki Barbary Stawarz. O budowaniu społeczności w internecie dzięki wartościowym treściom. Utożsamiam się w 100%.

 

Content elementarna cząstka marketingu

Tematyka podobna, jak powyżej, jednak tutaj jest znacznie, znacznie trudniej. Autorzy nie umieją “zamieniać trudnego w fajne”, a szkoda, bo momentami naprawdę ciężko przebrnąć. Niemniej pozycja ta wypakowana jest wiedzą i przykładami, więc może ścisłe umysły lepiej sobie poradzą?

 

 

 Jak pisać 

 

Magia słów*

To poradnik o pisaniu w ogóle. O narracji, porywaniu tłumów, storytellingu. A to ostatnie z kolei jest ważnym elementem content marketingu, więc przeczytać warto.

 

Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting

Książka autorstwa mojego kolegi blogera – Artura Jabłońskiego, który przede wszystkim zajmuje się doradztwem w sprawie e-marketingu. Ufam mu i biorę w ciemno to, co stworzy.

Jeśli masz pojęcie o pisaniu, ale nigdy nie uczyłeś się pisać w sieci, to z tą pozycją okaże się to łatwiejsze.

 

Fast text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę

To poradnik autorki Magii słów – Joanny Wrycza-Bekier. Zawiera 21 technik i 4 warsztaty, dzięki którym nauczysz się pisać krótkie teksty do internetu, by przyciągać uwagę czytelnika.

 

Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu.

Myślę, że tytuł wyraża więcej, niż 1000 słów ;) Więc zostawię to tak, jak jest. Wiadomo o co chodzi i kto przeczytać powinien.

 

 

 Zarabianie – biznes 

 

Biblia e-biznesu 2

To ogromny kolos, stworzony wspólnymi siłami specjalistów w swoim fachu. Kompletny przewodnik po zarabianiu w internecie. Język nie jest najbardziej przystępny na świecie, ale niewątpliwie warto, jeśli myślisz poważnie o robieniu pieniędzy w sieci.

 

Promocja i sprzedaż w biznesie online. Autentycznie, bez ściemy i po ludzku.

To ebook (a także audiobook) polskiej autorki – Oli Budzyńskiej, być może zwanej Ci jako Pani Swojego Czasu. Jeżeli myślisz o sprzedaży swoich produktów, to leć do sklepu Oli i czym prędzej go kupuj, bo wiedzy tam jest naprawdę sporo. Co fajne autorka podaje konkretne liczby, które wypracowała w ostatnich latach jako PSC. Jest masa praktycznych przykładów, które z powodzeniem przełożysz na swój biznes. Ja chłonęłam też profesjonalne podejście do prowadzenia swojego miejsca w sieci i uczyłam się, że jak sprzedaż, to tylko taka na porządnie, przez duże S.

 

Will it flay gotowi na start

Bardzo łatwo się napalić na jakiś pomysł. W ferworze endorfin i odrobiny adrenaliny zacząć wdrażać pomysł, który zmarnuje Twój czas i pieniądze. Z tym poradnikiem sprawdzisz, czy to ma szansę się udać. Nie pomijaj ten pozycji.

 

Rework

Bardzo cenię sobie autorów Reworka, którzy osiągnęli realny sukces w swoim biznesie. Stworzyli poradnik, który naprawdę wywraca myślenie na lewą stronę. Tutaj nie ma stereotypów, biznes planów, badania konkurencji i innych rzeczy, które często są naszą zasłoną dymną przed prawdziwym działaniem. Tutaj jest akcja i to jak jazda bez trzymanki. Do tego sympatyczny język i dużo konkretów. Polecam!

 

 

Powyższe książki pomogą Ci w blogowaniu profesjonalnie. Jestem przekonana, że blog-biznes opiera się na kilku filarach. To autentyczność autora, mocna marka osobista, dbałość o czytelników, sprecyzowany cel, dobry język i trochę biznesowej wiedzy. Dołóż do tego fundamenty w postaci włożonej w blog pracy, a w efekcie mamy blog, który zarabia.

 

 

Od której książki zaczynasz? A może jest pozycja, którą powinnam tu dopisać?