atrybuty profesjonalnego fotografa

Atrybuty profesjonalnego fotografa

Jak odróżnić profesjonalistę od amatora fotografii? Jest kilka punktów, które warto sprawdzić. Myślę, że to zestawienie przyda się nie tylko osobom, które szukają właśnie fotografa. Poniższy artykuł przede wszystkim dedykuję fotografom, którzy chcą być postrzegani, jako profesjonaliści. Co super fajne, wskazówki tu zawarte można przekalkować też na inne dziedziny i zawody. Chodźcie!

Jeśli spodziewacie się zestawienia statywów za milion pięćset i body za milion pięćset jeden, to muszę Was rozczarować, bo podeszłam do sprawy znacznie poważniej. Nie bój żaby, zestawienie sprzętu wartego uwagi na pewno pojawi się na wiosnę, jednak teraz skupmy się już na tym, co odróżnia profesjonalistę od amatora.

 

 

Atrybuty profesjonalnego fotografa

 

Abyśmy się dobrze zrozumieli. Przedstawiam Wam listę atrybutów pro fotografa, ale jednocześnie wcale nie twierdzę, że osoby, które nie spełniają poniższych kryteriów to na pewno amatorzy. Amatorzy, którym nie można ufać, płacić, a jak się takiego zobaczy w pobliżu, to trzeba zrobić duży wdech, peleryną niewidką nakryć i uciekać w popłochu. Nie. NIE. Nie!

Fotografowie, którzy chcą być postrzegani, jak ci z najwyższej półki, zadbają o takie elementy, jak poprawnie przygotowana oferta czy sprawna obsługa klienta. Dziś jestem małostkowa, by uzmysłowić Ci, że w pozyskaniu klienta przeważają detale. Skup się na nich.

profesjonalny fotograf i jego atrybuty

 

 

Profesjonalna domena internetowa

 

Domena, to nazwa naszej strony. To, co wpisujesz w wyszukiwarkę po „www”; np. domena mojego bloga to jestrudo.pl.

Zupełnie nie przekonują mnie fotografowie, którzy nie przeznaczą odpowiednich środków, na własną domenę. Gdy widzę stronę o domenie FotografXYZ.blogspot.com, od razu spodziewam się tam zdjęć dopiero co raczkującego w temacie czternastolatka. Jeśli sama nie jestem akurat czternastolatką zainteresowaną pozowaniem w zamian za zdjęcia (tak zwane TFP), to uciekam z takiej strony i przestaję biec dopiero, gdy łapię konkretną zadyszkę.

Pamiętaj, że koszt takiej domeny to zaledwie kilkanaście złotych za pierwszy rok. Dowiedz się więcej o hostingu i domenie, lub przeczytaj mój poradnik, gdzie założyć bloga – adekwatny także w przypadku strony dla fotografa!

 

 

Profesjonalny adres e-mail

 

To jedna z pierwszych rzeczy, jakie warto sprawdzić. Wszelakie maile typu: małgosia555@buziaczek.pl, bobo1987@gmail.com, a nawet fotografXYZ@gmail.com nie są nawet blisko półki premium. A skoro to czytasz, chcesz się tam znaleźć, nie?

Jeśli wykupisz hosting (nie wiesz, co to hosting, to kawałeczek wyżej jest odpowiedni link do kliknięcia), to własne, spersonalizowane adresy e-mail możesz tworzyć w cenie hostingu. Dla przykładu, jeśli Twoją domeną stanie się fotografXYZ.pl, to przykładowy adres e-mail może brzmieć: kontakt@fotografXYZ.pl

Bardzo bardzo bardzo polecam.

Jeśli nie masz możliwości stworzenia spersonalizowanego adresu kontaktowego, utwórz nowy na gmailu i zadbaj, by był możliwie najbardziej profesjonalny i zbliżony do nazwy marki, którą tworzysz.

 

Mam dla Ciebie coś specjalnego.

Ten e-book pomoże Ci ogarnąć podstawy fotografii w 1 GODZINĘ. Teraz udostępniam go zupełnie za darmo!

poradnik PODSTAWY FOTOGRAFII za darmoJeżeli:

  • jesteś „świeżakiem” w temacie foto
  • nie wiesz jak zacząć
  • przytłaczają Cię techniczne aspekty fotografii 
  • boisz się trudnych pojęć
  • masz mało czasu
  • rozumiesz niektóre podstawy fotografii, ale nie umiesz ich połączyć

 

TEN PORADNIK JEST DLA CIEBIE!

 

 

Profesjonalna strona

 

Ha! Mamy już porządną, pro domenę i pasujący do niej adres e-mail. Całkiem nieźle. Teraz zadbajmy o to, żeby po kliknięciu w obiecującą nazwę, potencjalny klient nie złapał się z wrażenia za ramiona, by mocno samego siebie objąć i pocieszyć.

Po pierwsze pamiętaj, że strona online to Twoja wizytówka. Trochę tak, jakbyś przyjmował potencjalnego klienta w swoim biurze. Zaprosisz, by usiadł? Poczęstujesz herbatą? Czy na pewno filiżanka jest czysta? Może jeszcze owsiane ciasteczko dorzucisz?

To, jakie zrobisz pierwsze wrażenie jest szalenie ważne. Kolejne też, więc lepiej prześledźmy te elementy po kolei.

 

Profesjonalna oferta

Pewnie się teraz uśmiechasz półgębkiem i myślisz, że tu mnie masz, bo niby jaka to ta profesjonalna oferta. Ano KONKRETNA.

  • Co oferujesz? Jakie usługi świadczysz?
  • W jakim regionie pracujesz? Czy możesz dojechać? Jak daleko? Ile to będzie kosztowało?
  • Koszt usługi. Wiem, że to punkt zapalny i wiele osób nie podaje ceny w ogóle. Według mnie to marna praktyka i w profesjonalnej ofercie powinny widnieć jakieś kwoty. Np. cena pakietu srebrnego zaczyna się od 3000 zł. Czaicie?

 

 

Profesjonalna prezentacja zdjęć

Potencjalny klient nie przybył na podstronę z portfolio, żeby sobie miniatury pooglądać. Zdjęcia mają być duże, wyraźne, łatwe do przewijania (najlepiej, żeby dało się je przewijać także z poziomu klawiatury). Że najlepszej jakości, to chyba pisać nie muszę, nie?

 

 

Profesjonalna zakładka O MNIE

Lubimy wiedzieć, z kim mamy do czynienia. To raz. Dwa, że zdjęcie i odpowiedni opis (odpowiedni, to sugestywny, napisany własnym językiem, ale poprawny językowo i ortograficznie!) mogą od razu wzbudzić sympatię, albo bardzo zniechęcić. Obie te sytuacje są dla Ciebie korzystne – jeśli ktoś z marszu Cię polubi, prawdopodobnie nadajecie na tych samych falach, a jeśli sugestywny język w opisie zniechęci, to nie będziesz musiał użerać się z klientem, który kompletnie „nie czuje” tego, co Ty.

Jeśli wrzucasz portret, upewnij się, że wyglądasz na nim przyjaźnie. Uśmiech jest wręcz wskazany. Zdjęcie powinno być w kolorze, dobrej jakości.

Możesz też wrzucić kilka fotek, które przedstawiają Ciebie „w akcji”, lub jakieś prywatne zdjęcia, jeśli taką bezpośrednią komunikację z klientem chcesz prowadzić.

 

 

Profesjonalna zakładka KONTAKT

Formularz kontaktowy, adres e-mail (tak tak, mimo tego formularza), telefon kontaktowy, a także dane firmy, jeśli posiadasz zarejestrowaną DG.

 

 

Profesjonalne rekomendacje

To się bardzo przydaje. Poproś swoich klientów, by napisali kilka zdań. Jeśli obok rekomendacji dodasz zdjęcie klienta, to już w ogóle cud miód. Tylko proś o zgodę! Każdorazowo.

 

 

Profesjonalna obsługa klienta

 

Nie ulegam presji i nie odpisuję na wszystkie maila w ciągu 24h, tak jak ponoć głosi netykieta, ale jeśli klient mojego sklepu ma problem lub pytanie, staram się reagować natychmiast. Zwłaszcza w tym pierwszym przypadku. I Tobie radzę przyjąć podobną taktykę.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by wyznaczyć pewne granice. Jeśli weekend to Twój święty czas, koniecznie w zakładce KONTAKT (o niej szczegółowiej piszę wyżej) dodaj godziny pracy Twojego biura. Nieważne, że jesteś sobie sterem, statkiem i żaglem (czy jakoś tak to szło). Granice to nic złego, tylko pamiętaj, by ich przestrzegać. Skoro wielgachne firmy pracują w dni robocze od 9 do 17, to czemu Ty masz zasuwać w weekend?

Oczywiście to tylko przykład, a raczej sugestia, by stworzyć własne zasady i jasno komunikować je swoim klientom.

Ponadto profesjonalna obsługa klienta to przekazywanie rzetelnych informacji, w uprzejmy, kulturalny sposób. Im więcej z siebie dasz w ramach takiego kontaktu, tym więcej może wrócić.

 

 

Wiem, że osób fotografujących jest na moim blogu wyjątkowo sporo, dlatego napiszcie mi, co Waszym zdaniem jest wyznacznikiem profesjonalizmu? Chętnie dodam Wasze sugestie do wpisu!

5/5 - (3 votes)

DOŁĄCZ DO LISLETTERA

.

RÓB FANTASTYCZNE ZDJĘCIA TELEFONEM

Wartościowy artykuł? Udostępnij:

Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

SKOMENTUJ:

Subscribe
Powiadom o
guest
24 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Ania Kalemba

Myślałam, ze będzie spis aparatów i obiektywów ale podeszłąś do tematu z całkiem innej strony! I super! Bo to można odnieść nie tylko fotografii ale do wszystkich dziedzin ;)

Natalia Lis

A widzisz!
Taki spis aparatów „na topie” pojawi się niedługo, ale dziś chciałam się skupić na zupełnie innych kwestiach.

Sprzętem nie nadrobisz braku skilla.
Warsztat to nie sprzęt lecz umiejętności. Klienci szukają dobrego efektu końcowego i raczej mało ich interesuje czym to robisz.

Pracuję nad tym ?. Profesjonalny artykuł

Patrycja

No powiem szczerze, że mnie zaskoczyłaś i nie :D Podejście od całkiem innej strony niż się spodziewałam – bardziej czegoś o warsztacie, na co zwracać uwagę w portfolio itp. :)

Natalia Lis

Lubię tak zaskakiwać!

Grzegorz Kachel

Bardzo przydatne i pomocne rady. Dzięki! :)

Aktualnie jestem na etapie pracowania nad tym wszystkim o czym piszesz. Swoje typowe portfolio założyłam na ten moment na Adobe Portfolio, ale to miejsce tymczasowe, bo w planach mam stworzenie czegoś lepszego, jednak w tej chwili muszę poprzekładać priorytety.

demkovith

Bardzo przydatne porady! Uśmiechnęłam się do siebie po wzmiance o rekomendacjach, ponieważ moje wyglądają właśnie tak, jak to opisałaś :) nad domeną myślałam, ale póki zachowuje spójną nazwę na narzędziach googla. Biorę uwagi do serca i myślę, że będą mi pomocne jak zdecyduję się na własną domenę i nadanie bardziej profesjonalnego wyglądu… i to chyba nawet całkiem niedługo :)

Jola

Ja tu widzę dużo, nawet bardzo dużo uniwersalności. Te punkty tyczą się dla mnie nie tylko fotografów. Zdawałam sobie sprawę ze swoich błędów, ale takie przeczytanie o nich daje bardziej do myślenia.

Na początku myślałam, że będzie o aparatach a tu miłe zaskoczenie. Czytałam i nie mogłam przestać bo te rady są nawet dla innych dziedzin bardzo pomocne – niedługo chcę otworzyć swoją stronę i chłonęłam każdy punkt jak gąbka. ^-^

princess.malpka

Doskonale i cenne rady. Mysle ze sprawdza sie w wielu dziedzinach nie tylko fotografii :)

Hmmm…, niby wszystko to prawda, ale nie wszystko jest jednakowo ważne. Dla mnie zdecydowanie najbardziej portfolio. Jeżeli nie zobaczę, nie wybiorę. Portfolio też musi być w temacie – jeżeli ktoś świetnie fotografuje tokujące bataliony, nie znaczy, że zrobi dobre zdjęcia studyjne- portretowe. Cała reszta jest drugorzędna – jeżeli potrzebuję ciekawego, niesztampowego portretu, to blogspot w nazwie strony mnie nie przestraszy. Zbyt dużo naoglądałem się blogów na profesjonalnych platformach, z profesjonalnym mailem, nazwą, logo i kolorystyką, które w tekstach przekazują dosłownie „nic”, aby przejmować się czymś, co w tematyce zlecenia nie ma większego znaczenia. Bardzo dużo biznesów skupia się na opakowaniu,… Czytaj więcej »

Hipis

Dla mnie to wyznaczniki w ogóle wszelkich profesjonalnych firm i osób prywatnych w internecie. Ale na pierwszym miejscu mam poprawność językową, no zboczenie zawodowe, naprawdę nie ufałabym ludziom, którym nie chce się nawet sprawdzić w słowniku jakiegoś słowa. Estetyka jest zaraz na drugim miejscu, następnie pewna powaga (jak właśnie normalne adresy mailowe) i łatwość w wyszukiwaniu danych.

Zu

Zastanawiałam się ostatnio nad przeniesieniem się na własną domenę, ale nie sklasyfikowałabym siebie jako profesjonalnego fotografa. Nigdy nie postrzegałam nikogo z fotoblogiem na bloggerze jako „raczkującego czternastolatka”, ale nie wiedziałam też, że ktoś tak może postrzegać. I teraz mam zagwozdkę :P

Natalia Lis

Myślę, że nie jestem jedyna. Popatrz na to z tej strony – koszt takiej domeny to często jakieś kilkanaście złotych za pierwszy rok. Nie jest duża suma, a w mojej opinii mówi dużo dobrego o właścicielu danej strony.

Anielka F

Już mam prawie wszystkie punkty zrealizowane. Teraz czekam na nowy sprzęt – Panasonic gh5 i działam! :) Sezon letni to najlepszy czas dla fotografa

Bardzo często jest tak, że nie ma czasu zająć się swoją stroną :D
Instalacja WP to jakieś 25 sekund a stworzenie całej stronki wraz z domeną i adresem + mail to łącznie minuta pracy.
I jak to zazwyczaj bywa, robi się to na końcu… dla siebie. Bo dedlajny…

Zupełnie się z Tobą nie zgodzę – stworzenie strony, dostosowanie podstron, dodanie odpowiedniego fontu, rozmiarów, grafik itp, to naprawdę zajmuje OGROM czasu. No chyba, że mówisz o samym włączeniu szablonu, wtedy zgoda. Jednak ja zawsze dążę do tego, by strona była w 100% gotowa, nim pokażę ją komukolwiek .

Mówię o 2 wariancie :)
A samo włączenie szablonu u Ciebie brzmi jakoś tak pejoratywnie.
Przecież można kupić dobry szablon i z czasem zmodyfikować, albo zamówić. Żadna ujma.

Piotr Szerszen Madej

Kazdy „amator” moze spelnic te warunki :-) jednak proponuje zapoznac sie ze znaczeniem slowa AMATOR ;)

Wpis dla fotografów ale myślę że chyba w dziedzinie wszelakich usług craftowych gdzie ludzie kupują oczyma ( portfolio) jak najbardziej też się sprawdzi, muszę pomyśleć chyba nad zmianą platformy dla moich wytworów kartkowych

Faktycznie ładne i uporządkowane strony zawracają uwagę na dłużej :) przydatny wpis pozdrawiam

Łukasz Liszko

Obecnie stoję przed zadaniem przebudowy portfolio na bardziej przyjazne dla odwiedzających i chciałbym nawiązać do akapitu o prezentacji prac. Obecnie korzystam ze skryptów, które automatycznie generują mi kwadratowe miniatury. Wydawało mi się, że zyska na tym cała galeria, ale niestety takie rozwiązanie się nie sprawdza. Tak jak napisałaś, zdjęcia powinny być duże. Do tego w materiale od Feng Zhu na temat Online Portfolio (polecam obejrzeć) – https://www.youtube.com/watch?v=sPESZ3JW2AY – pojawia się kwestia spójności stylu/kolorystyki, który znamy chociażby z Instagrama. Feng np. wrzucając prace na swoją stronę zmienia ich kolorystykę/nakłada inne filtry, tak aby przejście z jednej tematyki do drugiej było niezauważalne… Czytaj więcej »