jak zrobić dobre wizytówki

Profesjonalna wizytówka

Jaka powinna być profesjonalna wizytówka? Skuteczna! Dziś przybliżam Wam cechy, jakie powinna mieć, ze szczególnym naciskiem na wizytówki w branży kreatywnej. Porozmawiamy o poszczególnych elementach, a raczej ich znaczeniu, w kontakcie z potencjalnym klientem. Dzielę się z Wami także moim ostatnim projektem wizytówek, aktualnymi trendami oraz przedstawiam masę inspiracji, po której, mam nadzieję, najdzie Was ochota na stworzenie własnej.

Profesjonalna wizytówka

 

Cechy profesjonalnej wizytówki

Dobrze zaprojektowana wizytówka powinna:
  • zapadać w pamięć – musisz zadbać o element(y), które będą na tyle charakterystyczne i nietypowe, że automatycznie wyróżnią Cię z tłumu.
  • zachęcać do kontaktu – przejrzysty design to podstawa; z wizytówkami jest jak z ludźmi, ładne mają łatwiej.
  • wyróżniać się jakością – musisz zrozumieć, że ten niewielki kawałek papieru jest odzwierciedleniem Twojej osoby i firmy, będziesz postrzegany tak, jak prezentuje się Twoja wizytówka, dlatego odpuść sobie Vistaprint, a koszt potraktuj jako… INWESTYCJĘ.
  • być wyjątkowa – nie miej konkurencji, bądź nią.
  • prezentować Twój talent – to bardzo prosty punkt: jesteś grafikiem – zadbaj o ciekawe logo, nietypowe umiejscowienie poszczególnych elementów; tłumaczem – stwórz zabawny slogan w obu językach; pieczesz torty – co powiesz na wizytówkę w kształcie mufinki?
  • wyglądać drogo – zapomnij o cienkim, matowym papierze, który przypomina ten z bloku technicznego. Taniego bloku technicznego.
  • być profesjonalna – 9 na 5 cm to naprawdę niewiele, zadbaj, aby pojawiły się tu tylko potrzebne informacje. Jeśli to Ty zawsze dojeżdżasz do klienta, adres  zamieszkania tylko zabierze, już i tak ograniczoną, przestrzeń. Na wizytówce umieszczamy tylko istotne informacje.
  • przekazywać wiadomość – wizytówka mówi odbiorcy, kim Ty właściwie jesteś, jaki jesteś. W życiu nie udam się do copywritera, którego wizytówka zawiera literówkę. Nie skorzystam z usług fotografa, jeśli na odwrocie widnieje kiepskiej jakości fotografia.
  • zawierać wyraźną i czytelną czcionkę – to jak z wyglądem bloga czy artykułu w prasie, jeśli coś jest mało czytelne, zostaje przez nas odrzucone. Pamiętaj, aby na wizytówce zastosować maksymalnie dwa różne fonty.
  • cechować się przemyślanym layoutem – odpowiedz sobie na pytanie co oferujesz, jaki jest Twój cel wręczenia tej wizytówki, i pod tę informację 'podepnij’ resztę. U jednych najważniejsze będzie nazwisko, dla innych logo, u kogoś innego kolorystyka. Zadbaj o odpowiednie wyeksponowanie najistotniejszych elementów.

 

> Przeczytaj także: jak zrobić dobre logo

 

Dobrze zaprojektowana wizytówka fotografa powinna być:
  • dwustronna:
    • strona A: logo + pozostałe informacje
    • strona B: zdjęcia – nie widzę powodu, dlaczego z wizytówki nie uczynić małego portfolio? W końcu Twoim produktem są fotografie, pokaż je światu! Świetnym pomysłem jest stworzenie kilku wzorów wizytówek, gdzie strona A wygląda identycznie, a strona B to kilka(naście) różnych zdjęć. Wyobraźcie sobie minę potencjalnego klienta, gdy wykładacie na stół dziesięć różnych kartoników, aby sam mógł zdecydować, jaka zagrzeje miejsce w portfelu. :)
  • kreatywna & nietypowa – tak jak już wspomniałam wyżej, tym maleńkim świstkiem papieru sprzedajesz siebie, swoje umiejętności czy produkty. Jak przyszła Para Młoda ma liczyć na kreatywne zdjęcia ślubne, skoro Twoja wizytówka ma w logo aparat z painta i wielki napis „Stasiek Photography”? Fotografia to niewątpliwie istotny filar branży kreatywnej, nie psuj rynku!
  • spójna z wizerunkiem firmy – kolorystyka, czcionka, logo… zadbaj o profesjonalny branding, wszystko musi być spójne! Ulotki, strona internetowa, logo na fejsie, a więc także wizytówka. Nie ma zmiłuj.

 

Moje profesjonalne wizytówki fotografa

Też kiedyś popełniłam ten błąd – zabrałam się za projektowanie swojej wizytówki bez wstępnego zbadania tematu. Jakość (delikatnie rzecz ujmując) średnia, design makabryczny, logo w stylu pożal-się-boże.

Kupiłam setki przez Vistaprint i znacząca większość wciąż leży w kartonie, trochę mi wstyd rozdawać je ludziom. Ostatnio jednak, po zajęciach Pro Practise w collegu, zdecydowałam się nabyć więcej wiedzy i stworzyć swoje wizytówki od nowa. Nie jest to produkt finalny, jedynie inspiracja, jak prosto można zachwycić potencjalnych klientów:

jak zrobić dobre wizytówki

 

Skorzystałam z usług MOO.COM i jestem zachwycona moją nową wizytówką!

Po pierwsze oferują darmowe 10 sztuk Twojego projektu – to dobry czas, aby sprawdzić, jak nasz projekt wygląda w rzeczywistości, wyłapać ewentualne błędy czy niedociągnięcia. Po drugie jakość papieru i druku jest na bardzo wysokim poziomie. Po trzecie wybór ogromny. Po czwarte, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, można wybrać do 10 różnych okładek.

profesjonalne wizytówki dla fotografa
Profesjonalna wizytówka
profesjonalne wizytówki
Profesjonalna wizytówka dla fotografa i grafika

profesjonalne wizytówki

Profesjonalna wizytówka

 

Profesjonalna wizytówka – inspiracje

NIE BÓJ SIĘ KREATYWNOŚCI! Potraktuj wizytówkę jako reklamę swojej firmy, im ciekawsza, tym lepiej, zwłaszcza w branży kreatywnej wszystkie chwyty są dozwolone! ;]

Przygotowałam dla Was zestawienie 16 ciekawych projektów, zajrzyjcie na mój Pinterest po więcej inspiracji.

kreatywne wizytówki jak zrobić

 

Aktualne trendy

Co jest na topie? Krótkie podsumowanie aktualnych trendów:

  • wizytówki przezroczyste
  • nietypowe kształty, nawiązujące do branży, w której działasz (tutaj uwaga na „poważne” zawody, wizytówka prawnika w kształcie kwiatka, choćby najpiękniejsza, w środowisku może nie spotkać się z uznaniem)
  • wizytówki tłoczone
  • elementy pobłyskujące (np. złote czy srebrne elementy)
  • kolorowe brzegi
  • nietypowe materiały (drewno, jadalny herbatnik)
  • dobry design – to nigdy nie wyjdzie z mody!

 

 

Profesjonalna wizytówka – podsumowanie

Profesjonalna wizytówka reprezentuje Ciebie – to kim jesteś, co tworzysz, co możesz zaoferować. Zadbaj, by była profesjonalna, inspirująca, adekwatna do branży, w której działasz i dobrej jakości.

Pamiętaj: wizytówką sprzedajesz siebie. Zrób to dobrze.

5/5 - (5 votes)

DOŁĄCZ DO LISLETTERA

.

RÓB FANTASTYCZNE ZDJĘCIA TELEFONEM

Wartościowy artykuł? Udostępnij:

Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

SKOMENTUJ:

Subscribe
Powiadom o
guest
58 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Natalia Lis

W planach druga część: jak przygotować wizytówkę do druku, kilka wzorów ode mnie.
Chciałabym także stworzyć podobny wpis, dotyczący CV – zainteresowani kontynuacją?

Wraz z dzisiejszym wpisem utworzyłam nową kategorię NA SWOIM, gdzie planuję publikować nieco o freelancingu, brandingu, marketingu i tym wszystkim od zaplecza – pasuje?

Mnie by się przydało o freelancingu, bo nie wierzę w siebie ;P

http://love2work.pl

http://blogfreelancerki.pl/

http://lifemanagerka.pl/category/freelance/

W tych 3 miejscach znajdziesz dużo info i motywacji :) Ja działam w innym kraju, realia też są inne, dlatego grupa tematów automatycznie się zawęża, ale chcę zacząć poruszać te tematy, choćby od innej, bardziej technicznej strony, jak właśnie wizytówki, cv.. :)

Znam i czytam, ale ja motywację muszę znaleźć w sobie i zrobić tak, żeby czuć się absolutnie pewnie w tym, co robię – motywacyjnie to na mnie nawet Chodakowska nie dziala, jestem człowiekiem aryodpornym na taki wpływ innych ludzi ( w tym przypadku – niestety)

ulciakk

I to jak! Czekam na kolejne, podobne, wpisy.

Agnieszka

:-) Z pewnością nie jedną osobę zainteresuje temat kreatywnego CV, ale piękna oprawa sprawia jedynie, że ktoś to obejrzy… jeśli treść będzie słaba (wykształcenie, doświadczenie) – piękne CV i tak trafi do kosza. W małej firmie, bo pracodawcę nie stać na inwestowanie w szkolenie młodziaka, a w dużej korporacji, bo jest konkurencja. Znalezienie dobrej pracy to na początku albo układ, albo loteria. A z czasem, kiedy doświadczenie jest spore, kreatywne CV nikomu nie jest potrzebne.

Bardzo podoba mi się ten wpis. I na podobny o CV będę czekać z ogromną niecierpliwością! :)

RedLajf

Dodam na pewno ten post do swoich ulubionych!
A coś na temat ulotek? Myślę, że w Twoim wykonaniu taki post byłby równie ciekawy ;-)

Natalia Lis

Okej, koduję w głowie „ulotki”, a coś konkretnego chciałabyś wiedzieć?

RedLajf

Jestem teraz w trakcie tworzenia jednej (pierwszej), ale w sumie wszystkie informacje , które były mi potrzebne pozbierałam z paru stron. Fajnie aby było to wszystko w kupie ;-) No i chciałabym wiedzieć co Ty na ten temat masz do powiedzenia.

Jeżeli chodzi o to co – wygląd, to „coś” co przyciągnie potencjalnego klienta, jakie informacje najlepiej umieścić, aby była czytelna, czy informacja taka jak „o firmie” też powinna się znaleźć, jakie najlepiej dobierać kolory, czcionki, coś na temat mapek, w jakim najlepiej programie robić ulotki. Jeżeli coś mi się jeszcze przypomni to dopiszę ;-)

Alina N.

Ta wizytówka – tarka do sera – jest genialna! :). Niemniej tłoczone przemawiają do mnie najbardziej. Są niewymownie eleganckie :).

Sylwia Marcinek

Bardzo ciekawy wpis – konkretnie i przystępnie :)
Dzięki!

joule

Jestem taka trendy, projektowałam tłoczone! #wielki #wizjoner
Jedno trzeba przyznać – to jest świetny punkt zaczepienia, dosłownie. Ludzie poświęcają im więcej uwagi, dotykają tłoczonych elementów i dłużej przyglądają się całej wizytówce.

Natalia Lis

Mnie też się od dawna podobały, zwłaszcza, gdy ten tłoczony element wypełniony jest np. złotym atramentem. Cudne i bardzo kobiece, kiedyś sobie takie sprawię, jeszcze nie wiem, co wtedy będę oferować, ale wizję wizytówek mam! ;]

Bartosz Ostrowski

Zachwycam się częściowo przezroczystymi wizytówkami. Chyba żaden z aktualnych trendów nie podoba mi się bardziej ^^

Natalia Lis

Fajnie to sobie ktoś wymyślił, prawda! Wydaje mi się, że taka podwójna przezroczysta, gdzie dwa elementy tworzą całość dopiero po złożeniu, mogłaby być świetnym pomysłem. :)

Bartosz Ostrowski

Wizytówka jako pseudo-lustro weneckie ^^

Zenja

Dobry i potrzebny wpis! Zachwycił mnie pomysł jadalnym herbatnikiem! :) Zastanawiałam się nad tym, od czego zacząć przy tworzeniu wizytówki: postawiłabym na dobry font. Tego mi brakuje w polskich wizytówkach. Font jest najbardziej widoczny i świadczy o naszym poczuciu estetyki.

Natalia Lis

Od takiej praktycznej strony ugryzę kolejny wpis – omówię co musi się znaleźć, w jakiej kolejności, jak przygotować plik do druku i będzie też o fontach i grafikach :)

Zenja

Świetnie!

jedz z apetytem

Ja juz sie napalilam ;)

Natalia Lis

Super, teraz pozostaje Ci działać ;]

Kusterkowa

Dziękuję! <3 Jestem na etapie konstruowania i kreowania idealnego projektu, więc na pewno skorzystam ze wszystkich porad. :)

Agata Byczkowska

Twoje wizytówki są naprawdę piękne. Widać, że jakoś też jest bardzo dobra! Zmotywowałaś mnie, żeby w końcu zamówić swoje, bo zabieram się do tego od kilku miesięcy…

Joanna Jj

Mnie najbardziej z tych kreatywnych (widzialam jakies wieki temu) zapadla w pamiec ta od dentysty :)
link do zrodlahttp://www.boredpanda.com/unusual-and-interactive-business-cards/

Natalia Lis

! Uśmiałam się!

malenkabloguje

Bardzo przydatne wskazówki, a inspiracje genialne. Niektóre wizytówki najchętniej wyrzuciłoby się do śmieci, a inne mogłyby być wręcz gadżetem, ozdobą. Warto być w tej drugiej grupie.

Margo eM

Świetnie, akurat na topie dla mnie :) Niedawno zmieniłam nazwę bloga, zrobiłam logo, teraz robię metki bawełniane, myślę też nad wizytówkami i metkami papierowymi. Puki co u mnie to jest DIY nie na wielką skalę, bo nie mam firmy, ale na pewno się przyda w przyszłości :)

Natalia Lis

Działaj! I pochwal się koniecznie!

Fityogini .

Wpis o CV i wszystko o freelancingu raz proszę :) Albo nawet nie raz !

Natalia Lis

No to się robi, a co :)))

Weselne Wrzosowisko

Herbatnik? Taki normalny? Jak to się w ogóle robi?

Niedawno zaczęłam rozglądać się za własną wizytówką, więc na pewno skorzystam z Twoich porad i inspiracji ;)

Ania Kalemba

Tym razem się spóźniłaś, bo w poniedziałek wysłałam amatorski projekt wizytówek dla mojego Taty :D No ale i tak post niezwykle przydatny, może wykorzystam jak wreszcie założę swoją firmę :*

Aleksandra

Portfolio na wizytówce – jestem na tak!

Na-wrzosowisku

cała seria wpisów zapowiada się bardzo interesująco:) ja się jeszcze nad jedną rzeczą zastanawiam…czy można mieć swoje wizytówki jeśli nie mam założonej działalności gospodarczej? bo słyszałam, że nie mozna…wiecie coś może na ten temat?

Aleksandra

Można. Możesz przecież robić zdjęcia na zasadzie umowy o dzieło zawartej między dwoma osobami fizycznymi i nie musisz zakładać firmy. A nie chodziło czasem o pieczątkę? Pamiętam, że jak robiłam pieczątkę, to musiałam przynieść jakieś firmowe papiery.

Na-wrzosowisku

nie, o wizytówkę właśnie bo słyszałam, że jak nie mam działalności to nie mogę się w żaden sposób reklamować, a konkretnie chodzi mi o wizaż…na sam makijaż bez sensu otwierać działalność

Aleksandra

Wizaż też możesz robić na takiej zasadzie. Wtedy rozliczasz się z US za każde zlecenie pojedynczo.

Na-wrzosowisku

widzę, że muszę zgłębić temat:) ale to jest chyba najkorzystniejsze rozwiązanie będzie. Dzięki :)

Natalia Lis

@annamonika:disqus dobre pytanie zadałaś… Choć w sumie pierwszy raz słyszę, żeby ogłaszanie/reklamowanie swoich usług nie było możliwe. To, że reklamujesz swoją firmę, wcale nie znaczy, że zarobisz choć złotówkę, a dopiero od dochodu płaci się w PL podatki, czyż nie? Jak zrobisz risercz, koniecznie podziel się efektami, jestem pewna, że więcej osób będzie zainteresowanych.

Na-wrzosowisku

nie ma problemu, na pewno się podzielę:) w sumie to wszystko jest powiązane ze sobą, bo niech będę miała takiego pecha, że moją wizytówkę dostanie przypadkiem ktoś ze skarbowego i umówi się na makijaż;) wtedy pewnie miałabym problem;D

Dorota Amna

Trafiłaś idealnie. Bardzo przydatny wpis. Dziękuję.

Kasia z worqshop.pl

ostatnio dostałam wizytówkę od fotografa, wyglądała trochę jak karta kredytowa, ale otwierało się w niej USB, a na nim wgrane było portfolio. Taki gadżet, a zapada w pamięć :) O ile co do kreatywnych wizytówek jestem jak najbardziej na tak, to z CV trzeba uważać- pisałam o tym niedawno u kogoś innego, miałam kilka takich cv w ręku podczas rekrutacji do firmy odzieżowej, mój mąż szukał copywriterów i o ile w parze z super formą idzie treść to świetnie, ale często był to przerost formy nad treścią, zlepek nieppasujących pomysłów nie wywrze fajnego wrażenia niestety, a już najlepszy numer był… Czytaj więcej »

Natalia Lis

Wizytówka jako USB… hm, naprawdę genialny pomysł. Dość kosztowny, ale jestem przekonana, że jeśli tylko wgrane tam są dobre zdjęcia, z pewnością zwróci się z nawiązką :)

Kasia z worqshop.pl

jasne, cenowo pewnie wychodzi dużo więcej niż za fajne, papierowe wizytówki, ale też cennik faceta w porównaniu do innych fotografów mody z którymi współpracowałam był hmm $$$$$$$ :D:D więc może to było też trochę budowanie marki itp :) w sumie ciekawym patentem byłoby dawanie zdjęć z sesji na takich USB-wizytówkach :)

Ania Klara

Fajną opcję daje też chip NFC w wizytówce, moo zresztą też wprowadziło – można zaprogramować stronę internetową i po skojarzeniu z telefonem będzie otwierać się automatycznie. Plus to pewnie taniej niż USB wizytówka, no i portfolio zawsze świeże.

Marcin

Hej :) Potrzebuję pomocy w sprawie wizytówki dla firmy. Może to nie pytanie o stronę ale może mi pomożecie. Poszukuję rzetelnej firmy, która pomogłaby stworzyć wizytówkę i wizerunek firmy. Pomyślałem o usługach https://aleo.com podobno ok. Ale może jeszcze coś ? Pozdrawiam :)

JKB_Print

Bardzo ciekawie przygotowana lista cech jakie powinna mieć profesjonalna wizytówka.

Natalia Lis

Dzięki!

Ania Klara

Wizytówki z moo to zbawienie i genialne rozwiązanie dla fotografów, ja zwykle wyciągam kilka na raz i pokazując zdjęcia zachęcam do wyboru. Doskonale zapadam dzięki temu w pamięc, bo takie rozwiązanie to ciągle rzadkość. A jak ktoś sobie wybierze co mu się podoba też potem łatwiej o skojarzenie.

Kruk | Anna Belica

Podoba mi się twoja, a z prezentowanych w kolumnie pierwszej od góry pierwsze dwie. Są urocze.

Monia

Chciałabym przygotować wizytówkę w kształcie deskorolki (jedna strona wykonana z twardego materiału/ papieru, druga imitująca lub będą z papieru ściernego) czy jakieś wskazówki lub porady w tym temacie mogłabym otrzymać – może spotkałaś się już z tego typu formą wizytówek? :)
P.S Artykuł bardzo fajny i przydatny :) Pozdrawiam!

Natalia Lis

Cześć Monia!

Ale masz rewelacyjny pomysł, wow! Niestety sama nic takiego nie widziałam, więc pewnie pozostaje Ci skontaktowanie się z drukarniami i może ktoś się takiego fajnego projektu podejmie.

Idek

Aktualnie polecam świetny program do robienia własnych wizytówek :) mogą być dwustronne a nawet ze swoim obrazkiem – stronka 4create.eu

Kamila Pawłowska

Poszukuję pomysłu, lecz go brak na wizytówki i ulotki dla kosmetologa. Chętnie poznam Wasze pomysły jezęli jakieś macie :)

Natalia Lis

Może na Pinterest znajdziesz jakąś fajną inspirację? Ja zaczynam zawsze tam.

Erni

Według mnie projekt warto zlecić profesjonaliście, zadba o odpowiednie ułożenie, spady, bezpieczne pole. Nie ma sensu samemu sie bawić, chyba że dośc dobzre znamy proghramy graficzne. Ianczej szkoda czasu i pieniędzy na druk czegoś co nie będzie wyglądało poprawnie.