optymalizacja posta na blogger blogspot - SEO

SEO – optymalizacja posta Blogger

Tym razem będzie lekko pod górkę… optymalizacja posta wymaga regularności. Bez względu na to, czy blog znajduje się na Blogerze, czy jakiejkolwiek innej platformie, wiedzę możecie nabyć i z powodzeniem adaptować do każdych warunków blogowych. Nie zachęcam Was do tworzenia postów „pod wyszukiwarki”. Najważniejszy jest człowiek, czytelnik, Ty jesteś ważny; SEO niech będzie dodatkiem, czymś, na co można zwrócić uwagę, co wypada znać. Do tej pory napisałam instrukcję optymalizacji bloga, oraz podstawy SEO, ale to już pewnie wiecie :)

Bez względu na to, czy piszesz tekst typowo pod wyszukiwarki (odradzam!), czy optymalizujesz już gotowy, stworzony z myślą o czytelniku, musisz ustalić, na jakie słowa/frazy kluczowe chcesz dany post pozycjonować. Innymi słowy, zastanów się o czym jest dany post, jakie informacje są w nim zawarte, komu mogą się przydać oraz jakie zapytanie wpisałbyś w wyszukiwarkę, jeśli to ty potrzebowałbyś tej konkretnej wiedzy. Zrobione? Zaraz okaże się, że optymalizacja posta pod kątem SEO nie jest znowu taka trudna :)

Optymalizacja posta Blogger (Blogspot) SEO

 

Optymalizacja posta – część 1

TYTUŁ POSTA

Zasada jest prosta – im krótszy, tym mocniejszy „w oczach google”. Najlepiej stosować tytuły trój-wyrazowe, a jeszcze lepiej, jeśli każde słowo ma sens z dwoma pozostałymi. Na przykład: fotografia ślubna katowice. I tak fotografia ślubna – ma sens, fotografia katowice – też, ślubna katowice – jak najbardziej tak.

 

NAGŁÓWKI

W języku HTML oznaczone literami H1-H6, gdzie H1 to ten najważniejszy (największy), H6 to zaledwie niewielkie wyróżnienie tekstu. Tworząc post, korzystaj z funkcji nagłówków, zamiast manualnego powiększania/pogrubiania tekstu. Taki typ wyróżnień jest zasysany przez wyszukiwarki.
Oprócz JAK, liczy się także CO. Nagłówki powinny zawierać słowa kluczowe, ale google głupie nie jest, i jeśli każdy, nawet najmniejszy nagłóweczek, naszpikujesz keywordsami, na nic się zda taka optymalizacja. Tutaj potrzebne jest wyczucie, albo odpowiednie wtyczki (dostępne dla wordpress’a). Tutaj także miej na uwadze czytelnika, nie upychaj słów kluczowych tam, gdzie nie pasują, albo zmieniają sens zdania! Podobno najważniejszy jest pierwszy nagłówek oraz te największe (H1-H3).

 

LINKI (HIPERŁĄCZA, ODNOŚNIKI)

Wiele osób nie ma pojęcia, jak istotne są linki, oraz jak prawidłowo je umieszczać.
A) Przede wszystkim znaczenie ma tekst, który ma zostać podlinkowany. Zamiast „dodałam ostatnio wpis o retuszu skóry w gimpie (klik!)” powinnam napisać „dodałam ostatnio wpis o retuszu skóry w gimpie. Tekst, który linkujemy (tzw. anchor tekst, w przykładzie jest to „retuszu skóry w gimpie”), jeśli jest prawidłowo dobrany, winduje nasz wpis wyżej na stronach wyszukiwań.
Wszystkie kliknij tutaj, link, klik itepe, zastąpcie odpowiednimi słowami, a Wasz blog wiele zyska.

 

B) Oprócz anchor tekstu, znaczenie ma także dokąd link prowadzi. Powinno się linkować serwis wewnętrznie (czyli tworząc wpis, dobrze, jeśli raz na jakiś czas dodamy link do innego, tematycznego posta na naszym blogu – robię to ciągle, niemal w każdym wpisie). Dzięki temu spada współczynnik odrzuceń, a także wpis jest lepiej indeksowany.
Dla google, naturalne jest, jeśli umieszczamy linki do zewnętrznych serwisów. Ponoć im serwis mocniejszy (wyższy page range- jeśli nie rozumiecie, spoko, będzie o tym później), tym nasz blog ma większe szanse, na pojawienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki.

 

ZDJĘCIA

Można by pomyśleć, że po wgraniu zdjęcia na blog, nic więcej robić nie trzeba. Nic bardziej mylnego! Każdą grafikę powinniśmy opatrzyć tytułem, oraz tekstem alternatywnym (tzw. ALT). Przyznam szczerzę, że nie zawsze mam czas i chęci opisać w ten sposób każde zdjęcie, ba, generalnie rzadko to robię, ale trzymam się zasady, by każde pierwsze zdjęcie było w pełni zoptymalizowane.
Jak opisywać zdjęcia: podczas tworzenia posta, dodaj zdjęcie, kliknij lewym klawiszem, z paska wybierz WŁAŚCIWOŚCI.

 

W

Pojawi się okno WŁAŚCIWOŚCI OBRAZU, gdzie mamy możliwość wstawienia tytułu oraz ALT’a dla zdjęcia.

SEO blogger | jak optymalizować zdjęcia
W tytule powinna znaleźć się informacja, co znajduje się na zdjęciu ( np.”garść truskawek”), natomiast do tekstu ALTernatywnego, możesz już spokojnie dodać kilka słów kluczowych.

Optymalizacja posta – część 2

TREŚĆ

W tekście posta powinny znaleźć się wszystkie niezbędne informację dla czytelnika, podane w czytelnej i prostej formie. Będę tłuc do głów, człowiek człowiek i jeszcze raz człowiek. Optymalizacja – tak, ale drugorzędnie. Zapamiętane? No to ok, bo właściwie nic więcej nie musicie robić. :) Jeśli tematem posta jest (jak powyżej) oczyszczanie organizmu, post napisałeś, opisałeś, słów kluczowych (chcąc nie chcąc) użyłeś, a więc wszystko jest. Zwróć tylko uwagę, aby we wstępie napisać (jak już pewnie masz w zwyczaju) o czym będzie post, i tutaj wrzuć słówko, na które chcesz wpis pozycjonować, np: „Cześć kochani, dziś chciałabym napisać Wam o moich przygodach z oczyszczaniem organizmu” bla bla bla. Unikaj nagromadzenia słów kluczowych, bo google mądre się zrobiło i Ci karę za to wlepi, albo bana da. Serio, nie żartuję.

 

OPIS NA POTRZEBY WYSZUKIWANIA

Google kocha swoje dzieci – tak kiedyś powiedział mi pewien informatyk, a ja sobie zapamiętałam i wzięłam do serca i praktykuję. Pisząc bloga na bloggerze, w bocznym panelu (podczas tworzenia/edycji posta) mamy możliwość dodania OPISU NA POTRZEBY WYSZUKIWANIA. Powinien to być tekst zawierający słowa kluczowe, ale w formie zdań zrozumiałych dla człowieka i zachęcających do wejścia. Jeśli macie z tym problem, zastanówcie się komu może przydać się taka treść, a więc co dana osoba wpisze w wyszukiwarkę, aby swój problem rozwiązać.

Jeśli nie możesz odnaleźć „opisu….” zajrzyj do pomocy bloggera: https://support.google.com/blogger/answer/2472666?hl=pl

PRZYKŁAD

Aby to wszystko usystematyzować, przeanalizowałam dla Was kolejny inny wpis.
Zwróćcie uwagę na ten post: DOMOWA SÓL DO KĄPIELI. Co miesiąc mam na niego sporo odsłon, z wyszukiwarek właśnie. Nie jest to wpis perfekcyjnie zoptymalizowany, jak już pisałam, SEO to u mnie dodatek, a teksty piszę dla Was. Tytuł dość długi, ale czytelnik od razu wie, o czym przeczyta. Tytuł zawiera słówko DIY, bardzo popularne ostatnimi czasy i to jest akurat pod wyszukiwarki. We wstępie powtórzenie słów, na które post chcę pozycjonować, na dodatek pogrubione. W poście znajdują się dwa nagłówki „składniki” oraz „przygotowanie soli do kąpieli” – powtórzenie słów kluczowych (sól do kąpieli), choć wciąż ma ręce i nogi. Kilka linijek tekstu, trzy zdjęcia na krzyż, a dodatkowy, regularny ruch jest generowany.

W ten sam sposób możecie przeanalizować post, który własnie czytacie. On także pisany był z uwzględnieniem SEO-bzdur. ;)

Wiesz już, na czym polega optymalizacja posta? Przydatne? Udostępnij dalej!