Balans bieli – podstawy fotografii

Balans bieli to jedno z podstawowych zagadnień w fotografii, dlatego bardzo mocno się zdziwiłam, gdy zdałam sobie sprawę, żem gapa i nic o balansie bieli jeszcze nie pisałam. Poprawne ustawienie balansu bieli to aspekt namiętnie pomijany przez początkujących fotografów, dlatego dziś Wam wszystko pokażę, żebyście mogli fotografować świadomie. I bez wymówek.

Balans bieli – podstawy fotografii

 

Poprawne ustawienie balansu to niewielka zmiana, która niesie za sobą duży efekt. Dla tych z Was, którzy do tej pory balans bieli omijali szerokim łukiem wyjaśniam, że, najprościej rzecz ujmując, pomaga on zachować na zdjęciach właściwe barwy oraz odwzorować wiernie kolory.

Spotkałeś się kiedyś ze zbyt pomarańczowymi lub niebieskimi zdjęciami? TAK? To właśnie przez Twoją ignorancję zdjęcia nie miały prawidłowych kolorów. Czytaj dalej, zaraz wszystko stanie się jasne ;)

 

SPRAWDŹ, JAKIE MOŻLIWOŚCI MA TWÓJ APARAT

Aktualnie nawet stare smartfony dają możliwość regulacji balansu bieli, więc bądźmy dobrej myśli. Odszukaj teraz instrukcję obsługi Twojego sprzętu, by sprawdzić w jaki sposób zmienić ten parametr.

 

DOSTOSUJ BALANS BIELI DO PANUJĄCYCH WARUNKÓW

Instrukcja sprawdzona? To teraz zastanów się, w jakich warunkach fotografujesz? Osobiście uwielbiam dzienne, naturalne światło i mocno zachęcam, aby swoją przygodę z fotografią zaczynać właśnie z nim – wiernie oddaje kolory i jest łatwe „do opanowania”.

W świetle dziennym sprawdza się u mnie zazwyczaj tryb auto (AWB), ponadto fotografuję w RAWach, więc wszelkie ewentualne niedociągnięcia mogę zawsze poprawić w programie –> dowiedz się więcej o plikach RAW.

Poniżej porównanie – oto jak zmienia się kolorystyka zdjęcia, wraz ze zmianą tryby balansu bieli. Zdjęcia zostały zrobione jedno za drugim, w świetle dziennym.

podstawy fotografii podstawy fotografii - balans bieli podstawy fotografii balans bieli podstawy fotografii - balans bieli podstawy fotografii - balans bieli

Jak widzisz, tryb auto oraz tryb światło dzienne wyglądają bardzo podobnie, co znaczy, że aparat dobrze poradził sobie z „oceną sytuacji”. Pochmurny dzień oraz miejsca ocienione nadały zdjęciu cieplejszej barwy. Tryby światło żarówek oraz światło fluorescencyjne sprawiły, że zdjęcie stało się bardzo chłodne, niebieskie.

Zawsze dobieraj tryb balansu bieli do panujących warunków!

 

NASTAWA WŁASNA

Niektóre aparaty dają użytkownikom możliwość w pełni manualnego ustawienia balansu bieli. Jeśli w jakiś warunkach oświetleniowych wciąż masz problem z kolorami na zdjęciu, polecam Ci wypróbowanie tego trybu. Po raz kolejny odsyłam Cię do instrukcji, aby sprawdzić w jaki sposób przeprowadzić pomiar i ustawić własną wartość dla balansu bieli.

Pamiętaj tylko, aby test przeprowadzić w tych samych warunkach oświetleniowych, w jakich zamierzasz fotografować!

 

PRAWIDŁOWY VS NIEPRAWIDŁOWY BB

Spójrz na poniższe zestawienie.

Fragment po lewej ma zbyt chłodne, niebieskawe zabarwienie. Ten zupełnie po prawej jest zbyt żółty, za ciepły. Tylko fragment zdjęcia na środku posiada poprawny balans bieli.

podstawy fotografii - balans bieli

 

PROBLEM Z TINTĄ

Jeśli Twoje zdjęcia bywają zielonkawe lub wręcz przeciwnie, mają różowawe zabarwienie, masz problem nie tyle z samym balansem bieli, co z tzw. tintą. To bardzo zbliżone zagadnienia, ale warto wiedzieć, że niebieskie/pomarańczowe zdjęcia to problem związany z bb, zaś zielone/różowe to tinta. Zapamiętane?

Wiesz już, jak poradzić sobie z jednym problemem, tintę ogarnąć nieco trudniej, gdyż nie da się wyregulować jej bezpośrednio w aparacie, na szczęście nie jest to aż tak powszechny problem.

Jeśli fotografujesz w RAWach (patrz! kolejny powód, dla którego warto zacząć), problemu właściwie nie ma, ponieważ bardzo łatwo jest zmienić tintę w programie do obróbki tych plików, wygląda to mniej więcej tak:

tinta i balans bieli

W przypadku plików JPG należy uruchomić narzędzie balans kolorów (tak nazywa się w programie Photoshop, ale na pewno znajdziecie odpowiedniki) i za jego pomocą próbować ustawić właściwe barwy na zdjęciu. Jeśli zdjęcie jest zbyt różowe, użyj suwaka zielony. Jeśli zbyt zielone,  skorzystaj z suwaka karmazynowy. Efekt nie jest tak dobry i szybki, ale da się w ten sposób uratować fotografię.

blog fotograficzny - tinta

Po lewej zdjęcie jest zbyt zielonkawe, fragment po prawej z kolei zbyt różowo-fioletowy.

balans bieli

 

PODSUMOWUJĄC

Balans bieli to nie jest nic strasznego, choć w pierwszej chwili brzmi może tajemniczo. Zawsze dąż do jak najlepszego jego ustawienia jeszcze przed zrobieniem zdjęcia, ale jak się nie uda, uratuje Cię Photoshop. Jeśli do tej pory zwlekałeś z przyswojeniem tematu, wiem, że ten artykuł pomoże Ci się wreszcie przełamać. Nic trudnego dla chcącego… czy jakoś tak ;)

 

 

PS Jeśli potrzebujesz nieco bardziej technicznej wiedzy, przeczytaj o balansie bieli w Wikipedii.