Design bloga

Jak zrobić design bloga? Co to jest identyfikacja wizualna? Jak stworzyć ładnego i estetycznego bloga? Jak design pomaga budować markę osobistą? Znam odpowiedzi na te pytania, mało tego, wszystko Ci teraz opowiem! Przede wszystkim musisz zdać sobie sprawę, że pięknego bloga można zrobić samodzielnie – jeśli tylko potraktujesz dzisiejszy wpis jak poradnik, jesteś już w połowie drogi!

szablony na blog wordpress

 


Poniższy artykuł jest częścią prezentacji, którą miałam ogromną przyjemność wygłosić na piątej edycji Blogotoku. Na podsumowanie konferencji przyjdzie jeszcze czas, a dziś dzielę się wszystkim tym, co przydatne. Przygotujcie sobie kawkę i herbatniki, bo trochę tego jest ;) Jeśli wolisz posłuchać, prezentacja jest już dostępna na YouTube.


 

Design bloga

Wszystko to, co publikujesz w internecie kształtuje obraz Twojej osoby. Bez względu na chęci, tworzysz markę osobistą. Minęły już czasy anonimowych blogów-pamiętników, jeśli jesteś osobą rozpoznawalną w sieci, jesteś marką.

Inna kwestia – czy silną?

 

Zaraz opowiem Ci o:

1 – marce osobistej w kontekście blogowania, czyli jak budować mocny wizerunek w sieci

2 – identyfikacji wizualnej, czyli jak stworzyć dobry design bloga

3 – syjamskim bliźniaku designu: treści

4- rebrandingu, czyli czy warto zmieniać design bloga

Brzmi poważnie? Bardzo dobrze!

 

CZĘŚĆ 1 – MARKA OSOBISTA A BLOG

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Wiesz, co każdy z nas robi na co dzień w sieci? Ocenia. Czy wiem, o czym piszę, czy ładniej mi w okularach czy bez nich, czy robię dobre zdjęcia, czy gadam z sensem, czy na jest rudo jest spoko, czy raczej niekoniecznie.

Ludzie oceniają. To, czego nie wiedzą lub nie widzą, to sobie dopowiedzą.

Czytelnicy w ten sam sposób oceniają Wasze marki osobiste. I to pod wieloma kątami!
Tak działa ludzki mózg, potrzebujemy kilku sekund, by wyrobić sobie o kimś zdanie, nawet jeśli czujesz, że to mało fair, tak po prostu jest.

 

Widzę to po sobie – jestem bardzo kategoryczna w kontekście szaty graficznej bloga i z brzydkich blogów uciekam. Uciekam i nie wracam.

Aktualnie mamy przesyt.

 

Prowadzisz może blog… o zdrowym odżywianiu i byciu fit? O modzie czy urodzie? Lifestylowy? Parentingowy? Jak myślisz, ile jest takich blogów? No właśnie. Skoro konkurencja jest tak ogromna, po co mam szukać przepisów na zdrowe śniadania wśród mało czytelnych fontów, nieostrych zdjęć i brzydkich grafik, skoro to samo dostaję na estetycznym blogu?

 

Buduj taką markę, twórz takiego bloga, w jaki sposób chcesz być postrzegany.

Zadaj sobie pytania:

  • kim jestem?
  • na czym się znam?
  • co potrafię lepiej niż inni?

Pytania mogą wydawać się trywialne, ale są kluczowe i mega trudne, ale po znalezieniu w sobie odpowiedzi, łatwiej będzie Ci budować silną markę osobistą poprzez bloga.

 

Nie da się oddzielić blogera od bloga w kontekście marki osobistej. Nie będę nawet próbować, bo nie należę do tych odważnych ;) To człowiek (bloger), za pomocą medium (blog) buduje swoją markę osobistą.

Blog funduje czytelnikom korzyści funkcjonalne, takie jak rozrywka czy wiedza.
Bloger to osobowość. Jego przekonania, idee, które wplata w teksty, i emocje, które przeżywa.

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

Twoja marka też ma osobowość!

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Ocenia się ją w 5 aspektach:

  • Szczerość
  • Emocje
  • Kompetencje
  • Wyrafinowanie
  • Ostrość

 

Twoim zadaniem jest się wyróżnić!
jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Odróżnić od konkurencji. Dąż do tego. Mocna, świadoma marka osobista zrobi to z łatwością, choć zajmuje to trochę czasu i wymaga znalezienia odpowiedzi.

Jest wiele poziomów, na których możesz się wybić.
Twój charakter, oferowane treści, ich nacechowanie emocjonalne, podejście do czytelnika… O, właśnie!

Masz przed sobą dwa niemal identyczne blogi z fit przepisami. Oba piękne, prowadzone przez kompetentne osoby, oba mają śliczne zdjęcia i w ogóle och i ach.
Autorka jednego z nich odpisuje szybko, konkretnie i „z uśmiechem na ustach”. Druga zlewa Twoje komentarze. Do której zajrzysz następnym razem?

 

Spójny, dobry design to także jeden z elementów, które budują mocną markę. Ponadto to jedna z szybszych metod – raz stworzony, może służyć Ci przez lata i to temu aspektowi poświęcę dalszą część prezentacji.
Nim przejdziemy do konkretnych rozwiązań, miej jednak na uwadze, że tworzenie marki osobistej to PROCES.
Kiedyś lubiłam pluszowe owce, potem wydoroślałam i przerzuciłam się na motyw wąsów ;)
Ty się zmieniasz, więc marka także ulega zmianie.

 

Wiesz, kim jesteś, co lubisz, na czym się znasz, jak spędzasz czas (i dlaczego tak!), a czytelnikom trzeba będzie Twoją markę osobistą przedstawić. Nie łudź się, że uda Ci się to poprzez jeden wpis czy kilka zdjęć na insta. Proces to długofalowe działania, które zbudują w oczach czytelników mocną, spójną, rzetelną markę osobistą. Twoją własną! Jedyną i niepowtarzalną.

Przemyślana identyfikacja wizualna pomaga.

 

CZĘŚĆ 2 – IDENTYFIKACJA WIZUALNA

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

To potężne narzędzie, które, nie wiedzieć czemu, wykorzystuje naprawdę niewielu blogerów.

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

 

To dzięki profesjonalnej identyfikacji wizualnej marek, jesteś w stanie rozpoznać ich sygnety, mimo że są nieco zmienione ;)

dobry design bloga - identyfikacja wizualna bloga

 

W dużych firmach identyfikacja wizualna to: ubranie, wystrój wnętrza, wizytówka, layout strony, zachowanie wobec klienta…

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Identyfikacją wizualną bloga jest, najprościej rzecz ujmując, jego design: font, kolory, zdjęcia, grafiki, bannery, logo, ikony, linki, stopka, a także… wizualna komunikacja w SM.

 

szablony na blog wordpress

 

Spójny design = spójny przekaz = spójna, silna marka

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

SPÓJNY, CZYLI JAKI?

Nie szaleć! Słowo klucz: ograniczony. Nie chcę zostawiać Cię z samą teorią, więc przejdźmy na chwilę do konkretów.

Od tego, co zaraz powiem możecie w sieci znaleźć dobrze prosperujące wyjątki. Jasne! Ale na co dzień, gdy się odważę przekopać trochę blogów, znakomita większość aż się prosi o ratunek.

Zestawienie to możecie potraktować jako luźną inspirację lub instrukcję pierwszej pomocy.

 

Po pierwsze: kolory

kolory na bloga | design bloga - poradnik

Wybierz max. 3 kolory i mocno się ich trzymaj. Sprawdź w programie graficznym, jaki jest kod każdego z nich, zapisz i nawet pod groźbą zamachu stanu, nie wypuszczaj.
Bądź konsekwentny.
Masz problem z wyborem pasujących do siebie barw? Przyda Ci się:

 

Po drugie: font

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

  • Bez względu na to, czy wybierzesz font bezszeryfowy, czy szeryfowy, pamiętaj, że tekst ma być przede wszystkim czytelny. Ja zalecam bezszeryfowy online i szeryfowy w druku.
  • Zdecydowanie łatwiej czyta się ciemne litery na jasnym tle.
  • Unikaj zbyt ciasno upchanego tekstu.
  • Tytuł notki, jak i nagłówki powinny się wyróżniać! Powiększ i/lub pogrub je.
  • Nie bój się przestrzeni. Tę radę zaczęłam stosować dopiero niedawno. Czytelnicy dużo chętniej czytają teksty, które nie są zbitką maleńkich liter. Akapity, wyróżnienia, spacje.
  • Nie justuj. Wyjustowany tekst lepiej wygląda, ale gorzej się czyta! Gorzej – wolniej.
  • Jeśli potrzebujesz, użyj innego fontu na tekst w logo, nagłówki wpisów czy elementy w bocznej szpalcie. Tam możesz zrobić wyjątek i użyć fontu szeryfowego.

 

Przyda Ci się:

 

Po trzecie: zdjęcia

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Jeśli na Twoim blogu pojawiają się fotografie, bez względu na to, czy robisz je samodzielnie, czy pobierasz z banków zdjęć, muszą być spójne. Nie chodzi mi tutaj o monochromatyczne fotki czy publikowanie wyłącznie zdjęć owsianki, tylko zachowanie stylistyki. Niech to będzie coś, co Ci się faktycznie podoba.

 

Przyda Ci się:

 

Po czwarte: grafiki i banery

design na bloga | poradnik

Niech bazują na wcześniej już wybranych kolorach i fontach.

 

Przyda Ci się:

 

Po kolejne: logo

design bloga

To Twój znak rozpoznawczy! Twoja twarz w internetach. Stwórz takie, z którego będziesz z przyjemnością korzystał i rób to.
Logo obowiązkowo powinno pojawić się w górnej części strony, aby sukcesywnie zapadało czytelnikom w pamięć.
Korzystaj z niego także we wszelakich formach komunikacji z czytelnikami: fanpage, twitter, newsletter.
I nie kombinuj! Pracuj na tych kolorach, które już masz!

 

Przyda Ci się:

 

Po szóste: Twoje zdjęcie

jak zrobić design bloga

Lubimy wiedzieć, kogo czytamy. Odpada selfie w lustrze, zdjęcie nieostre czy zbyt ciemne. Czytelnicy nie znają Cię na co dzień, więc zrób sobie zdjęcie, na którym wyglądasz jak człowiek, nie jak bloger ;)

Wybrane? To teraz dodaj fotografię w sidebar na blogu, ustaw jako avatar na swoich skrzynkach pocztowych i w systemach komentarzy, jak disqus czy blogger. To samo zdjęcie w różnych kanałach komunikacji to klucz do sukcesu. Ty wiesz, jak wyglądasz, ale czytelnicy zapamiętują Cię z tej jednej fotografii.

 

Przyda Ci się:

 

Podstawą autentycznej marki jesteś TY. Pokaż się!

Pamiętaj, że dzięki przemyślanemu designowi masz dużą szansę wyróżnić się na tle innych!

 

CZĘŚĆ 3 – DESIGN MUSI BYĆ DOPASOWANY DO BLOGA

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Wiemy już, że design ma być spójny. Mam jednak dla Was złą wiadomość:
Design ma syjamskiego brata, o imieniu Treść.

Marka spójna wizualnie buduje naszą wiarygodność, ale czy Jason Hunt byłby brany na poważnie jako „najbardziej opiniotwórczy bloger”, gdyby jego logo wyglądało tak:

poradnik jak zrobić design bloga

Albo gdyby blog parentingowy posiadał takie bajeczne logo:

poradnik jak zrobić design bloga

 

Zadaj sobie pytania: (tak! znowu!)

  • o czym piszę?
  • dla kogo piszę?

Wysnuj wnioski i zaprzyjaźnij się z bliźniakami!

 

CZĘŚĆ 4 – REBRANDING TAK CZY NIE?

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Umówmy się – do Ikea, Sony czy Durexa to nam trochę brakuje.

Duże marki mogą sobie pozwolić na zmianę logo, a nawet na korzystanie z samego sygnetu, i tak wszyscy wiemy, z kim mamy do czynienia:

jak zrobić design bloga - identyfikacja wizualna bloga

 

A my blogerzy, jakoś tak wraz ze zmianą szablonu, lubimy sobie zniweczyć wszystko to, na co pracowaliśmy do tej pory.
Zmieniamy sygnet, rezygnujemy ze znanych czytelnikom kolorów, nawet fonty podmieniamy…

Jasne, jeśli czujesz, że coś Ci nie pasuje, zmień to! Ale zrób to czym prędzej, zrób porządnie i tego nowego się trzymaj.

Tak wyglądało pierwsze logo firmy, którą teraz, założę się, zna każdy z Was:

identyfikacja wizualna bloga

a tak wygląda teraz:
identyfikacja wizualna bloga

Zmiany są dobre, o ile są konieczne.

Zmiana szablonu nie równa się porzuceniu marki. Zauważyliście, żeby firefox, wraz z nową aktualizacją, wprowadzało zupełnie nowy design? Ulepszają, ale nie niweczą efektów lat pracy!

Skoro wielcy tego nie robią, po co miałbyś Ty?

 

Może Ci się przydać:

 

PODSUMOWANIE

Samo mięsko w kilku zdaniach:

  • Musisz zdać sobie sprawę, że będąc twórcą w sieci, budujesz swoją markę osobistą. Dąż do tego, aby była ona mocna, spójna, Twoja – a dzięki temu będzie jedyna i niepowtarzalna. Prawdziwa królowa wszystkich marek ;)
  • Budowanie marki to długofalowe działania, a jednym z prostszych i szybszych sposobów na stworzenie mocnej marki w oczach odbiorców, to design dopasowany do treści na blogu. Tak, to naprawdę jest aż takie proste!
  • Jeśli masz już miejsce w sieci, czym prędzej dopasuj design bloga do wskazówek zawartych w tym artykule. Poświęć na to tyle czasu, aby nie kusiły Cię zmiany przy każdej możliwej okazji.
  • Niech Twój blog będzie Twój, w każdym możliwym aspekcie, jednak pamiętaj, że treści tworzysz dla swoich odbiorców. Zadbaj o nich.

poradnik krok po kroku

Podobało się? Puść proszę w świat!

Edit! Prezentacja jest już także dostępna na YouTube!

Grafiki użyte w prezentacji oraz w tym wpisie pochodzą ze strony flaticon.com

5/5 - (8 votes)

DOŁĄCZ DO LISLETTERA

.

RÓB FANTASTYCZNE ZDJĘCIA TELEFONEM

Wartościowy artykuł? Udostępnij:

Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

SKOMENTUJ:

Subscribe
Powiadom o
guest
98 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Alicja K

Znalazłam Cię 2 tygodnie temu i już uzależniłam! Młoda, odważna i mądra:)
Pozdrawiam serdecznie

Natalia Lis

Mam nadzieję, że tym razem uzależnienie nie będzie wymagało farmakologicznego leczenia ;)

Bardzo dziękuję Ci za wczorajszą prezentację – dała mi wiele przemyśleń i pomysłów, które muszę koniecznie wykorzystać u siebie. Twoja prezentacja była najciekawsza i najlepsza! :)

Ola, taki komplement dla początkującego prelegenta to jest ogromne wyróżnienie!

Stanowczo na to zasłużyłaś. Gratulacje raz jeszcze i bardzo Ci dziękuję za mądre słowa. :)

Lifestylerka

Podobało:) I dało dużo do myślenia. Niby większość z tych rzeczy powinna być dla blogera oczywista, ale jednak jak ktoś o tym powie, to od razu nabiera się do sprawy innej perspektywy. Ja nadal pracuje nad spójnością wizerunku mojego bloga, ale myślę, że mam już kilka charakterystycznych elementów. Miłego dnia – Ania

Sylwia Marcinek

Bardzo dziękuję za ten wpis! Kawał świetnej roboty

Jestem w trakcie decyzji o zmianie logo i wprowadzeniu dodatkowych kolorów, do mojego ukochanego żółtego. Zmiany nadciągają powoli, acz nieuchronnie. Dziękuję za tekst, utwierdza mnie w przekonaniu, że dobrze robię :D
Z darmowych stron z wektorową grafiką, tłami i ikonami polecam freepik

Dzięki za podesłanie stronki!

Autopogoń

ja od początku istnienia bloga mam ciągle ten sam szablon, tę samą grafikę. taka mi pasuje i pod względem designu, i funkcjonalności. problemem jest jednak dla mnie utrzymywanie tego samego zdjęcia profilowego we wszystkich mediach społecznościowych. może w przypadku bloga nie jest to aż tak ważne, ale w pracy (jestem freelancerem) już na przykład tak. stety lub niestety, traktuję swoje konto na Facebooku jako konto prywatne – do prezentacji profesjonalnej używam LinkedIn. wiem, że gdybym miała ciągle tą samą profilówkę, może byłabym bardziej rozpoznawalna na grupach ze zleceniami dla freelancerów, ale… no niestety, przełamać się nie mogę, lubię te zmiany… Czytaj więcej »

Brzoskwinia

Niesamowity post i jakże pomocny! :)

Jola

Na końcu brakuje podpisu „amen”. Tym tekstem uświadomiłaś mi, że na moim obecnym poziomie rebranding to najlepszy pomysł. Zrobić to teraz i się go trzymać. Wiem już, w jaką stronę chcę iść, o czym pisać itp. Czuję, że to dobry kierunek i w moim stylu.

Natalia Lis

Skoro tak czujesz, tak zrób! Tkwienie w jednym i tym samym rzadko kiedy się sprawdza.

Ania Kalemba

No i czuję się jakbym była w Kielcach na Blogotoku :) Superowo! Buźka!

Świeczek

Z jednej strony brakuje mi słów zachwytu (nad Twoim postem, ofc). Jest tak merytoryczny i syntetyczny zarazem, że chyba nic tu dodać się nie da. Z drugiej zaś – obawiam si, że nigdy tego wszystkiego nie ogarnę. Nie chciałam czekać w nieskończoność z pisaniem, chciałam zacząć, mimo niedopracowanych szczegółów. Ale po lekturze mam wrażenie, że to nie szczegóły, a ocean pracy przede mną…

W każdym razie – dziękuję, powtórzę się, ale Twoje wpisy metablogowe są najlepsze!

Natalia Lis

Rozumiem. To jest ogrom pracy, ale tak jak wyżej – raz stworzony, będzie nam służył przez lata. Zastanów się, co jest do zrobienia i rozbij sobie to na maleńkie projekty.

Świeczek

Pewnie tak :) Bo nie chciałam popaść w perfekcjonizm i czekać w nieskończoność, aż objawi się Blog Idealny.

Ilona Kasprzycka

Świetnie, że pojawiłaś się na Blogotoku! Miło było posłuchać Twojej prezentacji i wyciągnąć wiele wniosków i przemysleń oraz wskazówek, które na pewno znajdą swoje zastosowanie na moim blogu :)
Dzięki wielkie za to! <3

Marta Wilk

Jak zawsze trafiasz w to czego akurat potrzebuję :D Ja odpaliłam niedawno mojego bloga…. bloggera…. blogspot… :) już całkiem fajnie wygląda :D Wszystkie rady tu zawarte na pewno się przydadzą :*

Land of Vanity

Przyznam się, że sporo razy zmieniałam wygląd bloga i kombinowałam, bo zawsze coś było nie tak. Obecnie kupiłam szablon, który uwielbiam i nie mam zamiaru się z nim rozstawać. Nad logiem ciągle myślę, bo mało kto chce się podjąć mojego pomysłu, ponoć jest staroświecki i już niemodny :) Jak zwykle można się od Ciebie nauczyć :) Super! ;)

Natalia Lis

A powiedz proszę co to za „staroświecki pomysł”. Zaciekawiłaś mnie tym!

Ja np. mam jeden i ten sam szablon od ponad 1,5 roku i nie zmieniałabym, gdyby nie nowe założenia. Ale osobiście w nosie mam „trendy” w blogosferze.

Land of Vanity

Ja też nie patrzę na trendy. Od zawsze chciałam mieć układ kafelkowy, a wszędzie mi pisano, że na bloggerze będzie trudno o ten rodzaj szablonu aż w końcu strona z której normalnie kupuję wprowadziła taki i w końcu mam :) Co do logo to chciałam mieć takie wymyślne z panią przy stoliku robiącą paznokcie, a obok niej bawiące się małe dziecko. Wszyscy mi jednak pisali, że jest zbyt wymyślne i już się takich nie robi :)

Natalia Lis

Powiem Ci tak, dobre logo to takie, które dodane jako favicona (ten mały znaczek na karcie przeglądarki) jest wciąż czytelne i rozpoznawalne. Twoja pani by się nie sprawdziła, racja. Można to ugryźć z innej strony – taką grafikę dodać w header, a tylko fragment jej byłby „logiem właściwym”. Ale nie wiem, czy to ma sens.

Land of Vanity

Wiem, że trochę przekombinowałam, ale na razie nie mam pomysłu na inne logo. Nie widziałam jeszcze takiego, na którego widok powiedziałabym wow :)

Freewolna

Świetne porady :) Choć czasami ciężko spojrzeć na siebie i swoją pracę obiektywnie. Niby chce się coś poprawić, ale nie do końca wiadomo co i tak dalej…

Natalia Lis

Masz rację. Zawsze tak jest, że nabranie dystansu do samego siebie jest dość trudną sztuką.

Agata Z.

Zgadzam się z większością tego, co napisałaś w swojej notce. Rady dość oczywiste, a jednak niektórzy niekoniecznie o czymś takim słyszeli :). Co do designu, to na pewno jeden szablon nie posłuży nam przez lata ;). W blogowym świecie istnieję od jakichś 15 lat i w tym czasie moda i trendy w designie zmieniły się naprawdę multum razy. Sądzę, że za rok już inny design blogowy będzie bardziej pożądany niż teraz ;). Natomiast tak, jak piszesz… Warto udoskonalać to, co się już ma, ew. dopasowywać do aktualnych trendów :).

Natalia Lis

Dwie rzeczy muszę sprostować. Uważam, że nie ma sensu podążać za trendami. Nie śledzę tych modowych, blogowych tym bardziej. Jestem na nie w byciu na czasie. Ominęła mnie moda na kafelki, a wkrótce będę zmieniać szablon, tylko dlatego, że moje założenia biznesowe się nieco zmieniły, a na moim aktualnym nie da się stworzyć tego, co mi w głowie siedzi. Druga sprawa, że rozgraniczam szatę graficzną od szablonu. Szata graficzna nie powinna ulegać zmianie wraz ze zmianą skórki, bo to jest właśnie to „marnowanie” lat pracy, włożonych w budowanie identyfikacji wizualnej. Prosty przykład: zmieniłam szablon, ale lis w logo, kolory… to… Czytaj więcej »

AjunaDesign

no nieźle, teraz to mi łeb paruje… vademecum w jednym miejscu, bardzo Ci dziękuję, ale muszę to wszystko przetrawić i wrócić tu jeszcze raz i przeczytać ze zrozumieniem :D

Anna Janda

O, dzięki! Tych pięciu aspektów nie zdążyłam przepisać na prelekcji, a później zapomniałam o nie dopytać ☺

Weronika

Dzięki Natalia, jesteś super! :) Ten post ma w sobie wszystko, czego akurat teraz potrzebuje, bo chcę rozkręcić swojego bloga. Jeszcze dużo pracy przede mną :)
Pozdrawiam!

Natalia Lis

Podeślij, jak blog będzie gotowy. Chętnie zerknę!

Cudownie mięsny tekst. Same konkrety. Dziękuję:)

Natalia Lis

Powinnam na początku napisać „nie dla wegetarian” ;) Starałam się, żeby było konkretnie.

O wow, mega konkret. Aż chciałabym merytoryczny komentarz napisać, no ale nijak. Po prostu super. Aaaa wiem jedną mam uwagę, bardziej dla innych blogerów. Bo to trzeba podkreślić grubą krechą. Żeby się nie zasugerowali, że jeden szablon sprzed 10 lat to super opcja i nie ruszać bo stracę na rozpoznawalności. Nie, no nie. Jednak z duchem czasu trzeba podążać, oby w dobrym kierunku i konsekwentnie „…zrób to czym prędzej, zrób porządnie i tego nowego się trzymaj.”

Tak, jak już wspomniałam wyżej. Trzeba rozgraniczyć szablon od szaty graficznej. Szablon może się zmieniać, bo pełni funkcje użytkowe, zaś szata graficzna powinna w miarę możliwości pozostać ta sama, bo to jest właśnie ta identyfikacja wizualna.

Monika

Fajna prezentacja, choć zapewne lepiej by się słuchało niż czytało :) Ze wszystkim się zgadzam poza tymi fontami, od dawna już ekrany mają takie rozdzielczości, że spokojnie można korzystać z czcionek szeryfowych w tekście bloga. Warto natomiast pamiętać o wielkości liter, kiedyś dobra była 12, przy obecnych ekranach o wiele lepiej sprawdza się 16.
No i mega ważna IMO jeśli chodzi o design jest nawigacja po blogu.

Pozdrawiam serdecznie! :)

Natalia Lis

Tu nie chodzi o rozdzielczość ekranów, tylko o to, że na papierze szybciej czytamy szeryfy, a online bezszeryfowe. Są na to badania. ;)

Będę wrzucać na youtube na dniach, więc będzie okazja, żeby sobie też posłuchać.

Monika

Super, bardzo chętnie zajrzę na Youtube! :)
Zaciekawiłaś mnie tymi czcionkami, mogłabym Cię prosić o jakieś namiary na te badania? Bo moja wiedza jest taka, że czcionki szeryfowe zawsze czyta się wygodniej i szybciej, natomiast w sieci do niedawna ich się raczej nie używało ze względu właśnie na niewielkie rozdzielczości ekranu, przez które te cienkie szeryfy nie zawsze były wyraźnie wyświetlane.

Magda Mirkowicz

Dokładnie tak było :) Poza tym przez wiele lat nie było wygładzania fontów w przeglądarkach, więc szeryfy po były mocno zniekształcone i dlatego się ich nie używało. Zresztą o tym fajnie mówi David Cadavy — w odniesieniu do Comic Sansa, pokazuje zmiany w relacjach fontów do technologi dotyczących rozdzielczości. Wrzucałam ten filmik w mój post o typografii, który jest przytoczony niżej :)

Kostka

też jestem ciekawa badań, szczególnie że źródło któe sama podajesz mówi że szeryfy na stronac to ne jest problem ;) http://www.mypinkplum.pl/2016/04/dobieranie-typografii-na-bloga.html

Natalia Lis

Dziewczyny, nie udało mi się dokopać do tych badań, które analizowaliśmy w collegu (stamtąd mam pewne „podstawy”), ale mam kilka innych:

http://cabs.msu.edu/web/msu-web-standards.html
http://brand.msu.edu/design-visual/#typography
http://magazynt3.pl/fonty-szeryfowe-czyta-sie-latwiej-obalamy-internetowe-mity/

Bez względu na to, co rzeczywiście jest prawdą, nie brałabym tego jakoś bardzo bardzo na poważnie. Faktycznie, rozdzielczość ekranów z roku na rok bardzo się zmienia, być może ta „czytelność” fontów (lub jej brak) to tak niewielkie zmienne, z których nie zdajemy sobie do końca sprawy.

Kasia z worqshop.pl

Żałuję, że nie mogłam na żywo posłuchać! Bo już tak patrząc na slajdy (i wczoraj mignęło mi na IG jedno zdjęcie!) widzę, że było ekstra! :) Pomysł z puzelkiem jest super – ile czasu zajęło Ci przygotowanie całej prezentacji?

Natalia Lis

Będzie niedługo na YT ;)

Masz na myśli przygotowanie graficznie prezki – czy całość? Ile czasu się przygotowywałam ja do prelekcji?

Kasia z worqshop.pl

całość :) od pomysłu do wyjścia na „scenę” :) daj znać koniecznie jak całość pojawi się na YT!

Natalia Lis

Ach, jak całość, to bardzo długie godziny. Opracowanie materiału, zrobienie slajdów (cała logistyka – żeby slajdy były ciekawe, a jednocześnie mnie „prowadziły” przez prezkę), potem nauka tego, co chcę powiedzieć. Ale to jest kwestia bardzo indywidualna, np. Andrzej Tucholski zrobił tylko slajdy i szedł „na żywioł”, bo ma flow i mu nauki nie potrzeba ;)

Marta Wilk

To ja też poproszę o informacje bo chętnie posłucham :)

Olga Pietraszewska

Naprwdę tekst wyjustowany trudniej się czyta? No to mnie zmartwiłaś tą informacją :( A logo, ach logo, wiem, że mieć powinnam, no wiem przecież :)

Natalia Lis

Tak mówią badania. Ponoć nie jest dla nas naturalny taki tekst, bo przerwy między słowami/literami są wtedy bardzo różne.

Kostka

poprawka: tekst wyjustowany dobrze się czyta jeśli wyjustowanie jets profesjonalne, czyt. wszystkie odległości ustawia się tak żeby było dobrze i równo (czyli tekst był „równo szary” w zawodowym żargonie ;) )

Natalia Lis

Na blogach ciężko o profesjonalne wyjustowanie. Nie wiem nawet, czy wordpress daje takie narzędzia? Wiesz może?

Kostka

Niestety nie wiem, ale chciałam uszczegółowić że samo justowanie nie jest złe, być może ciężko o narzędzia w internecie. Szkoda by było wprowadzać takie ogólne opinie, bo potem spotyka się klientów którzy nie chcą justowania nawet w druku „bo słyszeli że to źle” ;)

Natalia Lis

Kostka, jasne, ale to nie jest artykuł o tekście generalnie, tylko o tym, co występuje na blogach. Moim zdaniem to dostateczne uszczegółowienie ;)

Magda Mirkowicz

Tutaj chodzi o justowanie treści stron internetowych, a nie druku. To są dwie różne sytuacje. Nie jesteśmy w stanie „opanować” strony tak jak wydrukowanej publikacji, ponieważ na stronie www mamy elastyczne boksy i nie da się zrobić, żeby tekst był równo szary :)

Dużo konkretów i naprawdę wartościowej wiedzy. Zapisuję i przeczytam pewnie jeszcze ze sto razy dopracowując swojego bloga ;-)

KobiecymZdaniem

Bardzo dobre rady, Ruda :) Ja niedawno postawiłam bloga całkiem od nowa, bo po kilku latach prowadzenia innego zdałam sobie sprawę, jaka tematyka tak naprawdę mnie kręci i na jaki temat mam coś ciekawego do powiedzenia. Jestem ciekawa jak to będzie. Na jedną rzecz chciałabym zwrócić uwagę, jeśli chodzi o wygląd Twojego bloga – linki w treści posta (kolor jasnoróżowy) są słabo widoczne, po prostu są za jasne. Gdybyś pogrubiła litery byłoby lepiej je widać, a tak na białym tle trzeba się trochę przyglądać, żeby przeczytać treść. Nie wiem, jak na innych monitorach, ale na moim laptopie Asus i monitorze… Czytaj więcej »

Natalia Lis

Bardzo Ci dziękuję!

Walczyłam z linkami, a teraz, bardzo niedługo, będę parę rzeczy zmieniać na blogu i już mam pomysł, jak ugryźć temat linków, żeby to dobrze wyglądało. Tak więc dzięki!

KobiecymZdaniem

Wiem jak ważny jest dla Ciebie każdy najmniejszy detal, więc cieszę się, że mogłam choć ciut ciut pomóc. :)
A tak swoją drogą to punkt o Fontach dał mi do myślenia, tyle, że ja akurat jestem zbyt oszczędna. :D

kamila otulove

Kurczę blade. Przyzwyczaiłam się ze Twoje wpisy są samą esencją tego co ważne. Ale tym razem jestem pod mega wrażeniem i jednocześnie mega happy bo spada mi ten artykuł jak z nieba. :) dzięki ? jestes WIELKA!

Natalia Lis

Super to słyszeć Kamila!!!

Kasia Harężlak

Bardzo dobra, merytoryczna prezentacja. Wydawało mi się, że w tym temacie mam dużo rzeczy ogarniętych, ale i tak wycisnęłam jeszcze kilka rzeczy „do poprawy”.

Najbardziej brakuje mi tego, że w teorii wydaje mi się, że wszystko jest ok, a ciężko spotkać kogoś, kto konstruktywnie oceni i pokaże, nad czym można by jeszcze popracować. Dlatego zawsze chłonę prezentacje o tej tematyce. Good job!

Marta Kostecka

Czytam i czytam te Twoje wpisy o blogach… I postanowiłam odświeżyć szatę graficzną mojego bloga. Skomplikowany to on nie jest, ale jeszcze nad nim pracuję, ale już jestem zadowolona z efektów. Więcej minimalizmu i jakiś taki… głębszy oddech?
Dzięki! :)

Natalia Lis

O, czyli zasiałam Ci w głowie potrzeby zmian? :) Dobrze!

Andrzej Tucholski

Fantastyczne <3

Karolina

Ten wpis powinien nosić koronę, a ja mu właśnie składam pokłon, no i rzecz jasna jego autorce :) och ile ja bym dała za ocenę mojego skromnego bloga, przez kogoś tak perfekcyjnego hi :)

Natalia Lis

Korona jest tam pod koniec, taka różowa :P

Aleksandra Bohojło

Cudowna prezentacja. Cieszę się Natalia, że mogłam ją zobaczyć i posłuchać Cię na żywo. Pozdrawiam.

Asia | amelushka

Ja mam świadomość, że jeszcze dużo pracy przede mną, ale ciągle brakuje mi czasu, więc robię wszystko powoli i małymi kroczkami. Mam nadzieję, że kiedyś mi się uda osiągnąć wymarzony efekt. Ogromnie Ci dziękuję za ten tekst, jest on tak treściwy, że będę tu zaglądać jeszcze wiele razy.

Katarzyna

Jak zawsze – konkret goni konkret – głowa mała, by to wszystko pomieścić ;)
Sprawdziłam i wykorzystałam w praktyce podlinkowane przez Ciebie narzędzia i teksty, trochę to trwało, dlatego dopiero teraz się odzywam :)
Na pewno wrócę do: Design Seeds, Color Calculator i darmowych grafik.
Do przeróżnych form graficznych przydadzą się także czcionki polskie i informacje o ich łączeniu.
O Twoich artykułach nie wspomnę ;), bo zaczynam do nich wracać coraz częściej.

Dzięki Natalia :)

Natalia Lis

O, świetnie, że polecane narzędzia Ci się przydadzą!

Create your travel

Świetna robota, już miałam wziąć notatnik i wynotować parę rzeczy, kiedy stwierdziłam, że najlepiej wydrukuję całość i przywieszę sobie do mojej tablicy inspiracji. :) Wszystko dobrze wyjaśnione, po ludzku heh. Zaraz zacznę punkt po punkcie analizować moją stronę i wynotować to, co wymagałoby poprawy. :) Jedna rzecz mnie zaskoczyła, bo wiele osób zalecało właśnie justowanie treści.

Świetnie napisany post! Tyle informacji! Na ogół mam problem z czytaniem „długich” postów, ale tu nic nie ominęłam ;) Pozdrawiam!

Karina

ojj, tak bardzo dziękuję za ten wpis! :)

Hej, depresjo.

MEGA PRZYDATNE, MĄDRE i kopara opada, jak zawsze…. :)

Ekstrawagancka

Natalio! Ja tak troszeczkę od innej strony, ale nie odbiegając od tematu. Chodzi mi i stronę freepik. W wielu wpisach czytałam, że to źródło darmowych zdjęć, chociaż niekiedy trzeba przypisać do zdjęcia autora. Tymczasem zaglądając na stronę, wszystkie zdjęcia wymagają dodania kodu. Więc jak to właściwie jest? Niestety inglisz moją mocną stroną nie jest, tłumacz nie do końca objaśnił mi regulamin strony, a ja chciałabym wiedzieć, jak z takich zdjęć korzystać. Co jeżeli chciałabym użyć je w tworzeniu elementu na bloga. Czy wtedy również musiałabym dodawać autora?

Natalia Lis

Zrobiłam dla Ciebie risercz, bo sama nie korzystam ze strony freepik (a powinnam! ;)).

Najpierw otwórz grafikę/zdjęcie, które chcesz wykorzystać. U dołu masz typ licencji. Kliknęłam w ten link „jak przypisać” i to kolejne okno jest właśnie tym, co pojawiło się na ekranie. Jeśli online publikujesz, wtedy powinnaś odpowiednio podlinkować. Jeśli w produktach do druku, wtedy wystarczy info.

Masz też adnotację, do jakich typu projektów możesz materiał wykorzystać. Niestety trzeba to sprawdzić na każdym obrazku, bo każdy z nich może być udostępniony na innych zasadach.

Czy odpowiedziałam na Twoje pytanie?

Ekstrawagancka

Natalio, już zaczynam coraz bardziej rozumieć! :) Ale tak się zastanawiam, czy wprowadzanie obrazków w szablon (tło, logo) będzie się wpisywało w darmowe użycie? Troszeczkę nie wiem jak rozumieć 'Include it any online of offline archive or database’. Zresztą zadałam sobie kolejne pytanie, jeżeli użyję tego w szablonie bloga, po ówczesnej edycji, to jak to podpisać? Logo to może jeszcze pal licho… ale element tła bloga? :C Obrazki mają niezwykle piękne, nawet nie znalazłam takich na płatnych stronach. Dziękuję za pomoc, bo zresztą tutaj zawsze dostaję odpowiedź na dręczące mnie pytania. Zresztą… Twój blog pomaga mi nawet w pisaniu licencjatu!… Czytaj więcej »

Natalia Lis

„Include it any online of offline archive or database” – ja to rozumiem, jako zakaz wrzucania tych grafik w inne miejsca, skąd ktoś mógłby je pobrać – archiwa, bazy danych. U siebie możesz wykorzystywać dowolnie, jak zechcesz, także dowolnie modyfikować, ale nie wolno udostępniać dalej. O, to jest kluczowe.

Co do tych pozostałych elementów, może zamiast podpisywać każdy taki „problematyczny” element, dorzuć do stopki info, skąd grafiki z aktywnym linkiem nofollow i już :)

Ekstrawagancka

Natalio, dziękuję! Tak chyba będzie najrozsądniej! :) Kurcze, to teraz mogę zacząć trochę w tym grzebać i podrasować nieco tło. Ale też bez przesady – bo najnowszy wpis przeczytany i wzięty do serca :D

[…] – bardzo przydatne krok po kroku. • ⌈sieć⌋ … i jeszcze wpis Natalii Sławek o dobrym designie, i możemy zamykać tymczasowo temat tworzenia wizerunkowej wizytówki. • ⌈wywiad⌋ na […]

Elf Naczi

Świetny post! Zapisuję go sobie w zakładkach, bo w wakacje planuję „ogarnać” mojego bloga – ciężko jest mi jednak znaleźć odpowiedni design dla siebie – mam tyle pomysłów, że ciężko wybrać ten jeden jedyny :D Wpis dał mi dużo do myślenia i pewnie nie jeden raz będę do niego wracać :) Dziękuję :)

[…] że dobry blog to też ładny blog – dzięki Jest Rudo. […]

Aleksandra Kobylnik

Dążę do takiego profesjonalizmu.. wiem, że mojemu blogowi brakuje wiele, ale to dopiero początek. Jeszcze się rozkręcę! Pomocny wpis ;)

https://klajf.wordpress.com/

Marta

Co tylko natrafie na jakiś Twój post to wynoszę z niego same cenne informacje. Cudownie:)

Agnieszka

Świetny artykuł. Muszę się zabrać za swojego bloga. Niby nie jest tragicznie, ale dobrze również niestety nie.

[…] bowiem mam do polecenia aż cztery (!) posty z mijających tygodni. O fotografii flat lay, ładnym blogu (jak się uczyć, to od najlepszych!) oraz jej rewelacyjne wyzwania fotograficzne. Patrząc na […]

Nina

Czytam Cię od dłuższego czasu. Chciałabym zacząć prowadzić bloga ale boję się podjąć ryzyko. Może nie ryzyka, a bardziej boje się ośmiszenia, że coś pójdzie nie tak. Dajesz do myślenia, jesteś inspiracją dla wielu osób. Pozdrawiam

Ewa

świetny blog :) czytam od rana i nie moge przestać :) Gratuluje:)

Natalia Lis

Dziękuję Ewa!

[…] uwagę na przypominajkę z Jest Rudo. Czy zdajecie sobie sprawę z tego, jak ogromne znaczenie ma design bloga? No właśnie, zobaczcie, co pisze o tym […]

[…] jeszcze nie wiecie, że dobry design robi dobrze, koniecznie zajrzyjcie do poradnika na Jest […]

[…] ✔️ stworzyć ładny i spójny blog […]