Dobry design robi dobrze!

Jak zrobić design bloga? Co to jest identyfikacja wizualna? Jak stworzyć ładnego i estetycznego bloga? Jak design pomaga budować markę osobistą? Znam odpowiedzi na te pytania, mało tego, wszystko Ci teraz opowiem! Przede wszystkim musisz zdać sobie sprawę, że pięknego bloga można zrobić samodzielnie – jeśli tylko potraktujesz dzisiejszy wpis jak poradnik, jesteś już w połowie drogi!

szablony na blog wordpress

 


Poniższy artykuł jest częścią prezentacji, którą miałam ogromną przyjemność wygłosić na piątej edycji Blogotoku. Na podsumowanie konferencji przyjdzie jeszcze czas, a dziś dzielę się wszystkim tym, co przydatne. Przygotujcie sobie kawkę i herbatniki, bo trochę tego jest ;) Jeśli wolisz posłuchać, prezentacja jest już dostępna na YouTube.


 

Design bloga

Wszystko to, co publikujesz w internecie kształtuje obraz Twojej osoby. Bez względu na chęci, tworzysz markę osobistą. Minęły już czasy anonimowych blogów-pamiętników, jeśli jesteś osobą rozpoznawalną w sieci, jesteś marką.

Inna kwestia – czy silną?

 

Zaraz opowiem Ci o:

1 – marce osobistej w kontekście blogowania, czyli jak budować mocny wizerunek w sieci

2 – identyfikacji wizualnej, czyli jak stworzyć dobry design bloga

3 – syjamskim bliźniaku designu: treści

4- rebrandingu, czyli czy warto zmieniać design bloga

Brzmi poważnie? Bardzo dobrze!

 

CZĘŚĆ 1 – MARKA OSOBISTA A BLOG

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Wiesz, co każdy z nas robi na co dzień w sieci? Ocenia. Czy wiem, o czym piszę, czy ładniej mi w okularach czy bez nich, czy robię dobre zdjęcia, czy gadam z sensem, czy na jest rudo jest spoko, czy raczej niekoniecznie.

Ludzie oceniają. To, czego nie wiedzą lub nie widzą, to sobie dopowiedzą.

Czytelnicy w ten sam sposób oceniają Wasze marki osobiste. I to pod wieloma kątami!
Tak działa ludzki mózg, potrzebujemy kilku sekund, by wyrobić sobie o kimś zdanie, nawet jeśli czujesz, że to mało fair, tak po prostu jest.

 

Widzę to po sobie – jestem bardzo kategoryczna w kontekście szaty graficznej bloga i z brzydkich blogów uciekam. Uciekam i nie wracam.

Aktualnie mamy przesyt.

 

Prowadzisz może blog… o zdrowym odżywianiu i byciu fit? O modzie czy urodzie? Lifestylowy? Parentingowy? Jak myślisz, ile jest takich blogów? No właśnie. Skoro konkurencja jest tak ogromna, po co mam szukać przepisów na zdrowe śniadania wśród mało czytelnych fontów, nieostrych zdjęć i brzydkich grafik, skoro to samo dostaję na estetycznym blogu?

 

Buduj taką markę, twórz takiego bloga, w jaki sposób chcesz być postrzegany.

Zadaj sobie pytania:

  • kim jestem?
  • na czym się znam?
  • co potrafię lepiej niż inni?

Pytania mogą wydawać się trywialne, ale są kluczowe i mega trudne, ale po znalezieniu w sobie odpowiedzi, łatwiej będzie Ci budować silną markę osobistą poprzez bloga.

 

Nie da się oddzielić blogera od bloga w kontekście marki osobistej. Nie będę nawet próbować, bo nie należę do tych odważnych ;) To człowiek (bloger), za pomocą medium (blog) buduje swoją markę osobistą.

Blog funduje czytelnikom korzyści funkcjonalne, takie jak rozrywka czy wiedza.
Bloger to osobowość. Jego przekonania, idee, które wplata w teksty, i emocje, które przeżywa.

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

Twoja marka też ma osobowość!

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Ocenia się ją w 5 aspektach:

  • Szczerość
  • Emocje
  • Kompetencje
  • Wyrafinowanie
  • Ostrość

 

Twoim zadaniem jest się wyróżnić!
jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Odróżnić od konkurencji. Dąż do tego. Mocna, świadoma marka osobista zrobi to z łatwością, choć zajmuje to trochę czasu i wymaga znalezienia odpowiedzi.

Jest wiele poziomów, na których możesz się wybić.
Twój charakter, oferowane treści, ich nacechowanie emocjonalne, podejście do czytelnika… O, właśnie!

Masz przed sobą dwa niemal identyczne blogi z fit przepisami. Oba piękne, prowadzone przez kompetentne osoby, oba mają śliczne zdjęcia i w ogóle och i ach.
Autorka jednego z nich odpisuje szybko, konkretnie i „z uśmiechem na ustach”. Druga zlewa Twoje komentarze. Do której zajrzysz następnym razem?

 

Spójny, dobry design to także jeden z elementów, które budują mocną markę. Ponadto to jedna z szybszych metod – raz stworzony, może służyć Ci przez lata i to temu aspektowi poświęcę dalszą część prezentacji.
Nim przejdziemy do konkretnych rozwiązań, miej jednak na uwadze, że tworzenie marki osobistej to PROCES.
Kiedyś lubiłam pluszowe owce, potem wydoroślałam i przerzuciłam się na motyw wąsów ;)
Ty się zmieniasz, więc marka także ulega zmianie.

 

Wiesz, kim jesteś, co lubisz, na czym się znasz, jak spędzasz czas (i dlaczego tak!), a czytelnikom trzeba będzie Twoją markę osobistą przedstawić. Nie łudź się, że uda Ci się to poprzez jeden wpis czy kilka zdjęć na insta. Proces to długofalowe działania, które zbudują w oczach czytelników mocną, spójną, rzetelną markę osobistą. Twoją własną! Jedyną i niepowtarzalną.

Przemyślana identyfikacja wizualna pomaga.

 

CZĘŚĆ 2 – IDENTYFIKACJA WIZUALNA

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

To potężne narzędzie, które, nie wiedzieć czemu, wykorzystuje naprawdę niewielu blogerów.

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

 

To dzięki profesjonalnej identyfikacji wizualnej marek, jesteś w stanie rozpoznać ich sygnety, mimo że są nieco zmienione ;)

dobry design bloga - identyfikacja wizualna bloga

 

W dużych firmach identyfikacja wizualna to: ubranie, wystrój wnętrza, wizytówka, layout strony, zachowanie wobec klienta…

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Identyfikacją wizualną bloga jest, najprościej rzecz ujmując, jego design: font, kolory, zdjęcia, grafiki, bannery, logo, ikony, linki, stopka, a także… wizualna komunikacja w SM.

 

szablony na blog wordpress

 

Spójny design = spójny przekaz = spójna, silna marka

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

 

SPÓJNY, CZYLI JAKI?

Nie szaleć! Słowo klucz: ograniczony. Nie chcę zostawiać Cię z samą teorią, więc przejdźmy na chwilę do konkretów.

Od tego, co zaraz powiem możecie w sieci znaleźć dobrze prosperujące wyjątki. Jasne! Ale na co dzień, gdy się odważę przekopać trochę blogów, znakomita większość aż się prosi o ratunek.

Zestawienie to możecie potraktować jako luźną inspirację lub instrukcję pierwszej pomocy.

 

Po pierwsze: kolory

kolory na bloga | design bloga - poradnik

Wybierz max. 3 kolory i mocno się ich trzymaj. Sprawdź w programie graficznym, jaki jest kod każdego z nich, zapisz i nawet pod groźbą zamachu stanu, nie wypuszczaj.
Bądź konsekwentny.
Masz problem z wyborem pasujących do siebie barw? Przyda Ci się:

 

Po drugie: font

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

  • Bez względu na to, czy wybierzesz font bezszeryfowy, czy szeryfowy, pamiętaj, że tekst ma być przede wszystkim czytelny. Ja zalecam bezszeryfowy online i szeryfowy w druku.
  • Zdecydowanie łatwiej czyta się ciemne litery na jasnym tle.
  • Unikaj zbyt ciasno upchanego tekstu.
  • Tytuł notki, jak i nagłówki powinny się wyróżniać! Powiększ i/lub pogrub je.
  • Nie bój się przestrzeni. Tę radę zaczęłam stosować dopiero niedawno. Czytelnicy dużo chętniej czytają teksty, które nie są zbitką maleńkich liter. Akapity, wyróżnienia, spacje.
  • Nie justuj. Wyjustowany tekst lepiej wygląda, ale gorzej się czyta! Gorzej – wolniej.
  • Jeśli potrzebujesz, użyj innego fontu na tekst w logo, nagłówki wpisów czy elementy w bocznej szpalcie. Tam możesz zrobić wyjątek i użyć fontu szeryfowego.

 

Przyda Ci się:

 

Po trzecie: zdjęcia

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Jeśli na Twoim blogu pojawiają się fotografie, bez względu na to, czy robisz je samodzielnie, czy pobierasz z banków zdjęć, muszą być spójne. Nie chodzi mi tutaj o monochromatyczne fotki czy publikowanie wyłącznie zdjęć owsianki, tylko zachowanie stylistyki. Niech to będzie coś, co Ci się faktycznie podoba.

 

Przyda Ci się:

 

Po czwarte: grafiki i banery

design na bloga | poradnik

Niech bazują na wcześniej już wybranych kolorach i fontach.

 

Przyda Ci się:

 

Po kolejne: logo

design bloga

To Twój znak rozpoznawczy! Twoja twarz w internetach. Stwórz takie, z którego będziesz z przyjemnością korzystał i rób to.
Logo obowiązkowo powinno pojawić się w górnej części strony, aby sukcesywnie zapadało czytelnikom w pamięć.
Korzystaj z niego także we wszelakich formach komunikacji z czytelnikami: fanpage, twitter, newsletter.
I nie kombinuj! Pracuj na tych kolorach, które już masz!

 

Przyda Ci się:

 

Po szóste: Twoje zdjęcie

jak zrobić design bloga

Lubimy wiedzieć, kogo czytamy. Odpada selfie w lustrze, zdjęcie nieostre czy zbyt ciemne. Czytelnicy nie znają Cię na co dzień, więc zrób sobie zdjęcie, na którym wyglądasz jak człowiek, nie jak bloger ;)

Wybrane? To teraz dodaj fotografię w sidebar na blogu, ustaw jako avatar na swoich skrzynkach pocztowych i w systemach komentarzy, jak disqus czy blogger. To samo zdjęcie w różnych kanałach komunikacji to klucz do sukcesu. Ty wiesz, jak wyglądasz, ale czytelnicy zapamiętują Cię z tej jednej fotografii.

 

Przyda Ci się:

 

Podstawą autentycznej marki jesteś TY. Pokaż się!

Pamiętaj, że dzięki przemyślanemu designowi masz dużą szansę wyróżnić się na tle innych!

 

CZĘŚĆ 3 – DESIGN MUSI BYĆ DOPASOWANY DO BLOGA

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Wiemy już, że design ma być spójny. Mam jednak dla Was złą wiadomość:
Design ma syjamskiego brata, o imieniu Treść.

Marka spójna wizualnie buduje naszą wiarygodność, ale czy Jason Hunt byłby brany na poważnie jako „najbardziej opiniotwórczy bloger”, gdyby jego logo wyglądało tak:

poradnik jak zrobić design bloga

Albo gdyby blog parentingowy posiadał takie bajeczne logo:

poradnik jak zrobić design bloga

 

Zadaj sobie pytania: (tak! znowu!)

  • o czym piszę?
  • dla kogo piszę?

Wysnuj wnioski i zaprzyjaźnij się z bliźniakami!

 

CZĘŚĆ 4 – REBRANDING TAK CZY NIE?

jak zrobić design bloga | poradnik krok po kroku

Umówmy się – do Ikea, Sony czy Durexa to nam trochę brakuje.

Duże marki mogą sobie pozwolić na zmianę logo, a nawet na korzystanie z samego sygnetu, i tak wszyscy wiemy, z kim mamy do czynienia:

jak zrobić design bloga - identyfikacja wizualna bloga

 

A my blogerzy, jakoś tak wraz ze zmianą szablonu, lubimy sobie zniweczyć wszystko to, na co pracowaliśmy do tej pory.
Zmieniamy sygnet, rezygnujemy ze znanych czytelnikom kolorów, nawet fonty podmieniamy…

Jasne, jeśli czujesz, że coś Ci nie pasuje, zmień to! Ale zrób to czym prędzej, zrób porządnie i tego nowego się trzymaj.

Tak wyglądało pierwsze logo firmy, którą teraz, założę się, zna każdy z Was:

identyfikacja wizualna bloga

a tak wygląda teraz:
identyfikacja wizualna bloga

Zmiany są dobre, o ile są konieczne.

Zmiana szablonu nie równa się porzuceniu marki. Zauważyliście, żeby firefox, wraz z nową aktualizacją, wprowadzało zupełnie nowy design? Ulepszają, ale nie niweczą efektów lat pracy!

Skoro wielcy tego nie robią, po co miałbyś Ty?

 

Może Ci się przydać:

 

PODSUMOWANIE

Samo mięsko w kilku zdaniach:

  • Musisz zdać sobie sprawę, że będąc twórcą w sieci, budujesz swoją markę osobistą. Dąż do tego, aby była ona mocna, spójna, Twoja – a dzięki temu będzie jedyna i niepowtarzalna. Prawdziwa królowa wszystkich marek ;)
  • Budowanie marki to długofalowe działania, a jednym z prostszych i szybszych sposobów na stworzenie mocnej marki w oczach odbiorców, to design dopasowany do treści na blogu. Tak, to naprawdę jest aż takie proste!
  • Jeśli masz już miejsce w sieci, czym prędzej dopasuj design bloga do wskazówek zawartych w tym artykule. Poświęć na to tyle czasu, aby nie kusiły Cię zmiany przy każdej możliwej okazji.
  • Niech Twój blog będzie Twój, w każdym możliwym aspekcie, jednak pamiętaj, że treści tworzysz dla swoich odbiorców. Zadbaj o nich.

poradnik krok po kroku

Podobało się? Puść proszę w świat!

Edit! Prezentacja jest już także dostępna na YouTube!

Grafiki użyte w prezentacji oraz w tym wpisie pochodzą ze strony flaticon.com

Dobry design robi dobrze!
5 (100%) 8 votes