Przysłona i głębia ostrości

Przysłona i głębia ostrości – podstawy fotografii raz jeszcze

Parametry ekspozycji wałkowałam na blogu nie raz, a jednak przysłona i głębia ostrości nie cieszą się u Was popularnością. Rozumiem, że nie są to łatwe zagadnienia – z rozpaczą stwierdzam, że sporo w nich fizyki. Ale nie poddam się i będę gadać o przysłonie po raz enty, jeśli to pomoże Wam robić lepsze zdjęcia.

Jeśli dopiero zaczynasz romans z fotografią, zacznij od wpisu jak robić dobre zdjęcia. Są to takie podstawy podstaw, gdzie wyjaśniam działanie i wzajemne oddziaływanie parametrów ekspozycji.

Kolejnym krokiem może być zakup mojej lekcji o parametrach ekspozycji i/lub tej o nadawaniu zdjęciu głębi. To zestaw teorii, praktycznych wskazówek i ćwiczeń. Kosztują po 16 zł, a ponoć wyjaśniają wszystko najlepiej pod słońcem :) I to nie są moje słowa ;)

 

Manualne ustawienia

Wiem, że wielu z Was ma obawy przed trybem manualnym. Jeśli pojęcia czas naświetlania, czy ISO są Wam obce, to boicie się całkiem słusznie. Jednak po zapoznaniu się z podstawową wiedzą, trzeba ten aparat złapać w ręce i przejść do części praktycznej, inaczej nic się samo nie „naumie”.

Bardzo często dostaję maile, które opisują ten sam problem – brak ostrości w jakimś konkretnym obszarze zdjęcia. Np. ostre jest tylko jedno oko, albo w kilkuosobowej grupie w polu ostrości znajduje się tylko część z nich. Te problemy to nic innego, jak nieznajomość działania przysłony i pojęcia głębi ostrości.

 

Przysłona

Najprostszymi słowami jest to fizyczny otwór w obiektywie. Wartość przysłony, a więc wielkość tego otworu możemy regulować. By mieć wpływ na wartość przysłony, pracuj w trybie A (Av) – priorytet przysłony, lub w trybie manualnym M, gdzie masz wpływ na wszystkie 3 parametry ekspozycji. Niewprawionym polecam A, osobiście sama najchętniej korzystam w z tego trybu.

przysłona i głębia ostrości w fotografii

jak działa przysłona

 

Mała głębia ostrości

Zjawisko małej głębi ostrości jest wtedy, gdy tylko niewielki fragment zdjęcia jest w polu ostrości.

Mała wartość przysłony (np. f/2.8) = mały fragment zdjęcia w polu ostrości = duży otwór w obiektywie = dużo światła pada na matrycę aparatu

 

Duża głębia ostrości

O dużej głębi ostrości mówimy, gdy obiekty znajdujące się w różnej odległości od aparatu są w polu ostrości.

Duża wartość przysłony (np. f/13) = duży fragment zdjęcia w polu ostrości = mały otwór w obiektywie = niewiele światła pada na matrycę aparatu

Ha! Żeby nie było tak prosto, na głębię ostrości ma wpływ także kilka innych czynników.

 

Głębia ostrości a ogniskowa obiektywu

Używając obiektywu o długiej ogniskowej (np. 200 mm), uzyskasz mniejszą głębię ostrości (bardziej rozmyte tło), niż fotografując obiektywem o krótkiej ogniskowej (np. 35 mm).

Innymi słowy, jeśli zależy Ci na mocno rozmytym tle, stosuj możliwie najdłuższe ogniskowe.

przysłona i głębia ostrości w fotografii

 

Głębia ostrości a odległości aparatu od fotografowanego obiektu

Prosta sprawa, choć kolejna rzecz, o której warto pamiętać ;)

Im dalej znajduje się aparat od fotografowanego obiektu, tym mniej rozmyte będzie tło. Jeśli więc zależy Ci na miękkim, nierzucającym się w oczy tle, stań bliżej obiektu/modela.

 

Głębia ostrości a rozmiar matrycy

Mamy dwa aparaty: A – pełną klatkę, i aparat B – tak zwany „crop”, czyli aparat o mniejszej matrycy. Ustawiamy w nich dokładnie te same wartości parametrów ekspozycji, robimy niemal identyczne zdjęcia.

Zdjęcie wykonane aparatem A będzie miało mniejszą głębię ostrości, niż to, wykonane aparatem B. Im mniejsza matryca, tym większa głębia ostrości. To dlatego telefonem tak ciężko czasem uzyskać ładnie rozmyte tło.

No, mam nadzieję, że ten artykuł rzucił nowe światło na temat przysłony i głębi ostrości. Jeśli masz jakieś wątpliwości mój cudny Rudziku, pytaj śmiało w komentarzu. To także dobry moment, by zasugerować mi inne foto tematy, które wciąż są dla Ciebie niejasne. Nim jednak to zrobisz, zerknij do bazy wiedzy, by upewnić się, że już gdzieś o tym nie pisałam.

Buziak!