Jak zarabiać na zdjęciach – stocki i banki zdjęć

Jeśli zastanawiasz się, jak zarabiać na zdjęciach stockowych, ten wpis jest dla Ciebie. Nie ma nic złego w przekuwaniu swojej pasji na pieniądze, a dodanie fotografii do popularnych banków zdjęć może zwiększyć Twoje regularne dochody o kilkaset złotych. Będzie jak znalazł na waciki czy nowy obiektyw. Raz wgrane zdjęcie pracuje dla nas przez cały czas, a my możemy zająć się na przykład… prowadzeniem bloga, jedzeniem lodów czy grą w planszówki. :)

Zauważyłam, że zarabianie w bankach zdjęć to w Polsce wciąż mało znany temat. O ile niemal każdy użytkownik internetu korzystał kiedyś z takich usług (płatnych lub nie), tak na swoich zdjęciach stockowych zarabia maleńka garstka! Postanowiłam podsunąć Wam gotowe rozwiązanie i sprzedać instrukcję, jak zarabiać na zdjęciach. Gotowi? Jedziemy! Chcę jeszcze zaznaczyć, że niżej zebrane instrukcje to same konkrety, żadne pitu pitu. Postępuj zgodnie z wytycznymi, a już za kilka dni będziesz mógł podziwiać swoje zdjęcia na popularnych stockach i teraz Ty będziesz mógł podpowiadać, jak zarabiać na zdjęciach.

Jak zarabiać na zdjęciach stockowych

 

Wpis został podzielony na 2 części, dowiesz się co musisz zrobić najpierw, aby przygotować się do publikacji swoich zdjęć na stockach, a następnie jak opisywać zdjęcia, aby ludzie łatwiej je znajdywali i co robić, gdy zdjęcie zostanie odrzucone.

Część 1 – przed publikacją zdjęć na stockach

 

1. Znajdź bank zdjęć stockowych i porównaj oferty dla fotografów

Ten łatwo dostępny cennik w górnym panelu Cię nie dotyczy, są to ceny, jakie trzeba zapłacić za zdjęcie, a Ty swoje chcesz przecież sprzedać. Warunki i cennik dla fotografów najszybciej znajdziesz w stopce. Szukaj fraz typu: dla fotografów (for photographers), sprzedaj zdjęcia (sell stock/sell images), zostań dostawcą (become a contributor) i tym podobnych.

Zwróć uwagę na:

  • Opłatę członkowską – w dużych, cenionych serwisach nie obowiązuje.
  • Opłatę za rejestrację – to samo: w dużych, cenionych serwisach nie obowiązuje.
  • Regulamin – przeczytaj dokładnie, jakie zasady obowiązują w danym miejscu.
  • Umowę – bywa i tak, że sama akceptacja regulaminu podczas rejestracji nie wystarcza i portal zdjęć stockowych dodatkowo wymaga podpisania umowy i np. przesłania skanu; czytaj dokładnie każdy wers.
  • Minimalną, wypłacaną sumę – zazwyczaj trzeba uzbierać konkretną sumę na swoim koncie, aby móc pobrać środki.
  • Opcje wyłączności – czasami serwis nie zgadza się na publikowanie tych samych plików w innych bankach zdjęć, sprawdź to koniecznie i przeanalizuj stawki. Jeśli udostępniasz zdjęcia na wyłączność, Twoja prowizja musi być wyższa!

Zebrałam dla Ciebie zasady kilku dużych serwisów:

Fotolia | Photogenica | iStock | Depositphotos | Shutterstock

jak zarabiać na zdjęciach stockowych

 

2. Sprawdź wymagania sprzętowe

Owszem, wciąż kładzie się ogromny nacisk na jakość fotografii, jednak jest też dobra wiadomość, minęły czasy, kiedy akceptowano jedynie ogromne zdjęcia, których niemal nikt nie robił. Teraz wystarcza matryca o rozdzielczości około 4 milionów pikseli, a minimalna długość krótszego boku to około 1600 pikseli.

Zwróć uwagę na:

  • minimalny rozmiar zdjęcia w pikselach
  • minimalną rozdzielczość zdjęcia w MB
  • maksymalną rozdzielczość zdjęcia w MB
  • rozszerzenie plików – większość serwisów akceptuje tylko i wyłącznie JPEG
  • profil kolorów – zazwyczaj wymagają plików w przestrzeni sRGB

A więc jakie powinno być zdjęcie, które ma szanse zarobić? Często powtarzają się następujące wskazówki:

  • zdjęcie musi być ostre
  • przedmiot/osoba na zdjęciu dobrze oświetlona
  • wskazówki nakazują dodatkowo, aby oszczędnie używać dodatkowych filtrów kolorystycznych, które znacząco zmieniają charakter zdjęcia – dodam od siebie, że to się coraz bardziej zmienia i takie „artystyczne” fotografie są kupowane równie chętnie, co te nudne (ekhem, klasyczne!), na białym tle
  • zdjęcie musi być wolne od wad obiektywu typu: aberracja chromatyczna, niezamierzona winieta
  • poprawna ekspozycja (naświetlenie zdjęcia) jest kluczowa
  • unikaj zaszumionych zdjęć

Odradzam sztuczne powiększanie zdjęcia – traci ono znacznie na jakości, za to mocno zachęcam, aby wysyłać możliwie największe zdjęcia, dzięki czemu masz szansę zarobić więcej. Im większe zdjęcie, tym większy koszt, a tym samym prowizja dla Ciebie.

Świat idzie do przodu i coraz prężniej rozwija się fotografia mobilna. Niektóre serwisy stockowe zezwalają na wysyłanie zdjęć wykonanych telefonem. Jeśli interesuje Cię ten temat, przeczytaj jak robić dobre zdjęcia telefonem.

 

3. Wybierz swoją niszę

Oczywiście jeśli za wszelką cenę chcesz dowiedzieć się, jak zarabiać na zdjęciach i nie straszny Ci żaden typ fotografii, omiń ten punkt i przejdź płynie do kolejnego. Jeśli jednak zarabianie ma być tylko dodatkiem, a to, co masz przed obiektywem i radość z fotografowania,mają wciąż pierwszorzędne znaczenie, koniecznie czytaj dalej.

  1. Zastanów się w czym jesteś dobry?
  2. Jaki masz styl?
  3. Jakie zdjęcia dają Ci najwięcej radości?
  4. Przejrzyj swoje portfolio i wypisz te dominujące elementy: temat, struktura, może kolory czy też kompozycja?

Zawsze miałam bardzo nie-techniczne podejście do fotografii, to nie jest dla mnie rzemiosło, a sposób na wyrażenie siebie, więc jeśli ktoś powie mi, rób zdjęcia dzieci, bo na to jest ogromne zapotrzebowanie w bankach zdjęć, a ja odpowiem, że wolę fotografować przedmioty i przy tym pozostanę. Samemu musisz zdecydować na ile chcesz się naginać. Żadna droga nie jest zła, o ile idziesz nią dobrowolnie i jeszcze z radości podskakujesz. ;)

jak zarabiać na zdjęciach stockowych

 

4. Sprawdź trendy i połącz je ze swoim stylem

Banki zdjęć to już nie jest skupisko identycznych, packshotowych zdjęć – zwykłych przedmiotów na białym tle. Te czasy dawno minęły i dobrze! Celem jest zarabianie na zdjęciach, a skoro jeszcze to czytasz – masz podobne plany. Dlatego nim w ogóle zbliżysz się do aparatu na mniej niż metr, sprawdź aktualne trendy! Po co strzelać na oślep, skoro ktoś podtyka nam pod nos gotowca?

 Jak podążać za trendami w fotografii:

  • Przejrzyj najnowsze magazyny i zwróć uwagę na fotografie, które samemu chcesz sprzedawać na stockach: jakie jest tło, jakie oświetlenie, jak przedmioty/ludzie rozmieszczeni są w kadrze, czy na fotografiach jest dużo koloru czy raczej monochromatyczność, popatrz na obróbkę – rzuca się w oczy czy raczej jest niezauważalna?
  • Przeczytaj mój wpis o najnowszych foto trendach na 2016 rok.
  • Kalendarz! Sprawdź, jakie wkrótce będą święta i uroczystości i zaplanuj tematyczne sesje fotograficzne.
  • Telewizja i reklamy mogą być niezłą podpowiedzią. Zwróć uwagę na elementy opisane wyżej, przy punkcie o magazynach.
  • Sprawdź najpopularniejsze zdjęcia ostatnich dni. Świetną i prostą wyszukiwarkę ma serwis Fotolia. Regularna obserwacja trendów pozwoli Ci zaobserwować jaki styl fotografii i tematy są najpopularniejsze. W momencie, gdy piszę ten post (5.02) królują pączki i serduszka, zaskoczeni?

 

5. Sprawdź, jakie zdjęcia są pożądane

Na podstronach przeznaczonych dla fotografów serwisy stockowe często i chętnie publikują informacje – wskazówki z propozycją tematów, które mają wzięcie. Przeskanowałam kilka z nich, oto co pojawia się najczęściej:

  • ZDJĘCIA BIZNESOWE – grupy ludzi w trakcie pracy biurowej, nowoczesne środowisko pracy, biura i biurowce, zadowoleni pracownicy w odzieży typu smart, obsługa sprzętów biurowych, lunche, konferencje/wykłady, a także przedstawiciele zawodów fizycznych w trakcie wykonywania swojej pracy.
  • ARCHITEKTURA – detale architektoniczne, znane budynki lub kompleks budowli.
  • ZDJĘCIA DZIECI – pierwsze dni życia, pielęgnacja niemowląt, zabawa w domu i na zewnątrz, zdjęcia u lekarza,
  • ZDJĘCIA RODZIN – wypoczynek, wakacje, wyjazd (także zdjęcia w samochodzie), czas wolny na świeżym powietrzu, odrabianie prac domowych, posiłki.
  • ZDJĘCIA PAR – spotkanie w barze, restauracji, kinie, wspólne drinki, para na łonie natury (pikniki, jazda na rowerze).
  • ZDJĘCIA OSÓB STARSZYCH – spacer, czas z wnukami, trzymanie się za ręce (bliskość!), u lekarza, spokojne aktywności, hobby, w otoczeniu nowej technologii.
  • SPORT I WYPOCZYNEK– SPA, siłownia itp, aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu, joga, gry zespołowe, ale w kontekście emocji – radość, rywalizacja itp., zabiegi kosmetyczne (także w gabinecie kosmetycznym).
  • ROŚLINY – pielęgnacja roślin, symetryczne rośliny, nietypowe gatunki.
  • ZWIERZĘTA – opieka nad zwierzętami w domowych warunkach, u weterynarza, ranne zwierzęta, w trakcie zabawy z dziećmi, zwierzęta w naturalnym środowisku.
  • JEDZENIE – głównie typowe lokalne potrawy, niestandardowo wyglądające dania, ludzie w trakcie konsumpcji.
  • RELIGIA I DUCHOWOŚĆ – symbole, rytuały, święta, świętująca rodzina/grupa osób w trakcie obrzędu.

jak zarabiać na zdjęciach

 

6. Sprawdź, jakie zdjęcia są niedozwolone lub zbędne

Poniżej lista tematów, które nie są akceptowane i nie warto na nie marnować swojego czasu. Nie zarobisz na zdjęciach, na których widoczne są:

  • elementy rażące i mogące naruszać cudzą godność, a więc obrazy rasistowskie, seksistowskie, pornograficzne.
  • zdjęcia typu „paparazzi” – naruszanie przestrzeni osobistej znanych osób.
  • znaki towarowe, logotypy, symbole firm (dotyczy to także oznakowanych budynków).
  • dokumenty z widocznymi nazwami, symbolami czy znakami towarowymi.
  • inne zdjęcia.
  • inne projekty graficzne bez względu na formę.
  • budynki i instytucje państwowych, typu sądy, a także wszystkie miejsca czy dobra chronione przez prawo własności intelektualnej.
  • samoloty oraz widok z samolotów.
  • ludzie stojący bezczynnie – takie zdjęcia nie mają żadnego przekazu, są bez wyrazu.

 

7. Zdjęcia ludzi

Sprawa nieco się komplikuje, jeśli Twoje zdjęcia przedstawiają ludzi. W większości przypadków wymagana jest dodatkowo zgoda na rozpowszechnianie wizerunku tej osoby. Są jednak 3 wyjątki:

Kiedy zgoda o rozpowszechnianiu wizerunku nie jest potrzebna?

  1. Jeśli danej osoby nie można rozpoznać na zdjęciu, nie potrzebujesz zgody na rozpowszechnianie wizerunku.
  2. Także, jeżeli fotografujesz osobę publiczną, nie potrzebujesz zgody.
  3. W sytuacji, gdy człowiek stanowi tylko element całego kadru – zdjęcia grupowe, zdjęcia z wakacji, publiczne zgromadzenie (koncert, recital etc…) nie jest wymagana taka zgoda.

Wizerunek to nie twarz czy ogólny wygląd, ale każdy element, który pozwala na identyfikację. Mówimy więc także o fragmentach charakterystycznych, takich jak tatuaże, znamiona, uszkodzenia ciała czy jego znaczne modyfikacje. Więcej o ochronie wizerunku przeczytasz u Wojtka, na blogu prakreacja.pl

W związku z tym portale wymagają pisemnej zgody modela na rozpowszechnianie jego wizerunku. Często przyjmowane są zgody tylko w określonym języku (np. angielskim) lub konkretne umowy Model Release. Dlatego tak ważne jest, aby czytać umowy i regulaminy na samym początku i uniknąć dodatkowej pracy.

Co powinna zawierać taka umowa:

  • imię i nazwisko modela
  • podpis modela
  • pełne dane kontaktowe (adres, telefon, e-mail)
  • datę urodzenia modela i wiek w chwili robienia zdjęcia
  • datę wykonania zdjęcia oraz datę podpisania umowy
  • imię i nazwisko fotografa lub nazwę studia fotograficznego
  • w przypadku niepełnoletności modela wymagane są dodatkowo imię i nazwisko opiekuna oraz jego podpis

Powyższa lista jest tylko przykładowa, naprawdę mocno zachęcam Cię do sprawdzenia wymagań w banku zdjęć.

 

8. Zdjęcia architektury i własności intelektualnej

Sprawa ma się podobnie w przypadku zdjęć rozpoznawalnej architektury/budynku (Wieża Eiffela, London Eye, Empire State Building etc, a także niektóre zoo, stadiony czy środki transportu, jak i londyńskie metro) lub rzeczy objętych prawami własności intelektualnej (charakterystyczne butelki perfum, samochody). Jeśli na zdjęciu ma znaleźć się jedno z powyższych, potrzebujesz pisemnej zgody właściciela na zrobienie takiego zdjęcia.

Umowa ta zwana jest Property Release i powinna zawierać:

  • imię i nazwisko właściciela lub upoważnionej osoby reprezentującej
  • nazwę/opis i położenie nieruchomości
  • podpis właściciela lub upoważnionej osoby reprezentującej
  • pełne dane kontaktowe właściciela lub upoważnionej osoby reprezentującej
  • tytuł upoważnionej osoby
  • datę wykonania zdjęcia oraz datę podpisania umowy
  • imię i nazwisko fotografa lub nazwę studia fotograficznego

Uwaga! Jeśli znany budynek jest tylko elementem całości – np. fragmentem panoramy, wtedy dostarczenie dokumentu nie jest wymagane. Bardzo przystępnie wszystkie zasady prawne, obowiązujące w ich banku zdjęć, opisuje Fotolia.

Okej, zakładam, że zdjęcia są już zrobione, umowy podpisane, retusz odhaczony… a to oznacza, że pora wrzucić swoje zdjęcia na serwer i wreszcie zacząć zarabiać! Ale ale, jeszcze jedno ważne zadanie przed nami.

jak zarabiać na zdjęciach stockowych

 

Część 2 – jak opisywać pliki

 

Indeksacja – tak profesjonalnie zwie się opisywanie, tagowanie i przyporządkowanie zdjęć do kategorii. Jest to krok kluczowy i nie można go pominąć, w przeciwnym razie cały Twój dotychczasowy wysiłek pójdzie na marne, a odpowiedź na pytanie jak zarabiać na zdjęciach będzie mglista i rozmyta. Jeśli masz bloga/stronę i znasz podstawy SEO, nieco szybciej odnajdziesz się w temacie, bo indeksacja przypomina właśnie pozycjonowanie.

JĘZYK

Wiele serwisów posiada automatyczne słowniki, dlatego pozwala autorom wybrać język, którym będą się posługiwać. Gdy już zdecydujesz, bądź konsekwentny. Dla przykładu posłużę się powyższym zdjęciem.

TYTUŁ ZDJĘCIA

Poczuj się jak w przedszkolu i opisz jednym prostym zdaniem, co jest na zdjęciu; młoda dziewczyna z psem.

SŁOWA KLUCZOWE/TAGI

Słowa kluczowe są kluczowe :) Im więcej, tym lepiej (jednak uwaga na limity!), ponieważ nasz obraz zostanie zindeksowany do dodatkowych kategorii i będzie pojawiał się częściej w wyszukiwarkach. Spójrz na zdjęcie i zastanów się, co wpisałbyś, gdybyś właśnie szukał podobnego obrazu. Niektóre serwisy zalecają mniej słów kluczowych, wtedy każde z nich ma większą „moc” podczas wyszukiwania, ale często powtarza się zasada kolejności – na początku używaj najważniejszych tagów; w takim przypadku u mnie były by to: kobieta, nastolatka, pies, a dopiero później: czerwony, okulary, schody, biżuteria.

 Ogólne porady:

  1. Słowa kluczowe oddzielaj przecinkami. Niektóre serwisy wymagają umieszczania słów kluczowych w cudzysłowie.
  2. Wypisywanie miliona synonimów dla jednej rzeczy nie ma sensu, lepiej opisać to, co faktycznie jest na zdjęciu możliwie najprostszym językiem.
  3. Epitety w roli słów kluczowych też się nie sprawdzą. Zamiast słowa kluczowego czarny pies, lepiej jest dodać dwa: czarny i pies. W przypadku przedmiotów, których nazwa składa się z dwóch członów np. aparat fotograficzny, dodajemy je w formie jednego słowa kluczowego: aparat fotograficzny. Bez przecinków!
  4. Stosuj raczej liczbę pojedynczą, o ile zdjęcie faktycznie nie przedstawia kilku sztuk danego przedmiotu.
  5. Nigdy nie używaj słów kluczowych osób i rzeczy, których nie ma na zdjęciu!
  6. Każde zdjęcie opisuj od ogółu, przechodząc do detali.
  7. Nazwy własne wpisuj w języku, który wybrałeś na początku.
  8. Nie używaj nazw chronionych prawem własności intelektualnej: McDonald’s, Apple etc.

 

Lista pytań, która pomoże Ci opisać zdjęcie:

  • kto 
    • płeć (dziewczyna, chłopiec, mężczyzna, kobieta)
    • wiek (noworodek, nastolatek, dorosły)
    • przedział wiekowy
    • zawód
    • liczba osób
    • kolor skóry
    • pozycja ciała
    • wzrok (patrzy w obiektyw, spojrzenie w bok/górę…)
  • gdzie – miejscowość, kraj, obiekt, konkretne pomieszczenie lub miejsce
  • po co – cel spotkania/pobytu (spotkanie biznesowe, piknik, lunch, randka, wakacje)
  • kiedy 
    • pory dnia
    • pory roku
  • co – dodatkowe elementy na zdjęciu
    • rośliny
    • zwierzęta – rasa
    • dodatki typu biżuteria, rodzaj ubrania
    • wzory
    • elementy w tle
  • emocje (szczęście, radość, smutek, przerażenie, zmartwienie, nostalgia itd…)

 

RODZAJ PLIKU

Bardzo rzadko jedynym zasobem na stockowych stronach są zdjęcia. Tego typu serwisy udostępniają także ilustracje czy wektory, dlatego tak ważnym jest, aby zaznaczyć odpowiedni rodzaj pliku, podczas dodawania go na serwer. Chyba nie łudzisz się, że ktoś, kto szuka grafiki wektorowej z psem, skusi się na zdjęcie..?

 

Część 3 – moje zdjęcia zostały odrzucone, co robić?

Problem polega na tym, że przyczyn może być bardzo dużo. Jeśli będziesz miał szczęście, dostaniesz odpowiedź zwrotną, w której pojawi się info, co z Twoimi zdjęciami jest nie halo. W przeciwnym przypadku zobacz listę potencjalnych problemów i zastanów się, które Cię dotyczą:

  1. zdjęcia są kiepskiej jakości – zaszumione lub nieostre
  2. niepoprawna ekspozycja – dowiedz się więcej o parametrach ekspozycji
  3. niepoprawny balans bieli
  4. zdjęcie zostało sztucznie powiększone, przez co straciło na jakości – dowiedz się, jak przygotować pliki do publikacji w internecie
  5. ostrość nie znajduje się na głównym temacie zdjęcia – dowiedz się więcej, jak robić ostre zdjęcia oraz czym jest autofokus
  6. zdjęcia są do siebie zbyt podobne
  7. zbyt rzucający się w oczy retusz
  8. nieprofesjonalna obróbka
  9. nieodpowiedni tytuł zdjęcia/tagi
  10. nieodpowiednia kompozycja, która nie podkreśla tematu zdjęcia – dowiedz się więcej o kompozycji zdjęć
  11. temat zdjęcia jest nieetyczny, mógłby kogoś urazić
  12. nie podesłałeś zgody na wykorzystanie wizerunku od wszystkich modeli
  13. nie podesłałeś zgody na przedstawienie na zdjęciach obiektów/przedmiotów objętych prawem własności intelektualnej
  14. na zdjęciach widoczne są znaki towarowe, logo
  15. zdjęcia przedstawiają elementy, których nie jesteś autorem (graffiti, inne zdjęcia, ilustracje)
  16. zdjęcia przedstawiają własność rządową

Jeśli Twoje fotografie zostały odrzucone, a Ty, mimo rzeczowej analizy, nie masz pojęcia, co jest z nimi nie tak, dołącz do fotograficznej grupy wsparcia na facebooku – pomożemy!

jak zarabiać na zdjęciach stockowych

I tak powstał najdłuższy wpis na rudym blogu, na 2 i pół tysiąca słów. Udostępnij za przelane pot, łzy i kawę :)

PS A jeśli przekonałam Cię, żeby zacząć zarabiać na zdjęciach stockowych, też dawaj lajka, a co!

PS PS Może nie jesteś zainteresowany, zrozumieniem, jak zarabiać na zdjęciach stockowych, ale zastanawiasz się, jak zacząć zarabiać na fotografii? Bardzo dobrze, taki wpis powstał już dawno temu i serdecznie Cię zapraszam do jego przeczytania. A na zachętę, dwa wybrane komentarze. Wiecie, że kilka osób pod wpływem tego tekstu napisało swój biznes plan i zwyczajnie… zaczęło zarabiać na fotografii? Wspaniale!!

jak zarabiać na zdjęciach jak zarabiać na zdjęciach stockowych

[readolog_alert type=”alert-warning” ]Zdjęcie główne przerobione za pomocą akcji Wiśnia, dostępnej w zestawie AKCJI PODSTAWOWYCH, na stronie MojSzop.pl. Pozostałe zdjęcia we wpisie przerobione z użyciem akcji pastelowych. [/readolog_alert]