atrybuty profesjonalnego fotografa

Atrybuty profesjonalnego fotografa

Jak odróżnić profesjonalistę od amatora fotografii? Jest kilka punktów, które warto sprawdzić. Myślę, że to zestawienie przyda się nie tylko osobom, które szukają właśnie fotografa. Poniższy artykuł przede wszystkim dedykuję fotografom, którzy chcą być postrzegani, jako profesjonaliści. Co super fajne, wskazówki tu zawarte można przekalkować też na inne dziedziny i zawody. Chodźcie!

Jeśli spodziewacie się zestawienia statywów za milion pięćset i body za milion pięćset jeden, to muszę Was rozczarować, bo podeszłam do sprawy znacznie poważniej. Nie bój żaby, zestawienie sprzętu wartego uwagi na pewno pojawi się na wiosnę, jednak teraz skupmy się już na tym, co odróżnia profesjonalistę od amatora.

 

Atrybuty profesjonalnego fotografa

Abyśmy się dobrze zrozumieli. Przedstawiam Wam listę atrybutów pro fotografa, ale jednocześnie wcale nie twierdzę, że osoby, które nie spełniają poniższych kryteriów to na pewno amatorzy. Amatorzy, którym nie można ufać, płacić, a jak się takiego zobaczy w pobliżu, to trzeba zrobić duży wdech, peleryną niewidką nakryć i uciekać w popłochu. Nie. NIE. Nie!

Fotografowie, którzy chcą być postrzegani, jak ci z najwyższej półki, zadbają o takie elementy, jak poprawnie przygotowana oferta czy sprawna obsługa klienta. Dziś jestem małostkowa, by uzmysłowić Ci, że w pozyskaniu klienta przeważają detale. Skup się na nich.

profesjonalny fotograf i jego atrybuty

 

Profesjonalna domena internetowa

Domena, to nazwa naszej strony. To, co wpisujesz w wyszukiwarkę po „www”; np. domena mojego bloga to jestrudo.pl.

Zupełnie nie przekonują mnie fotografowie, którzy nie przeznaczą odpowiednich środków, na własną domenę. Gdy widzę stronę o domenie FotografXYZ.blogspot.com, od razu spodziewam się tam zdjęć dopiero co raczkującego w temacie czternastolatka. Jeśli sama nie jestem akurat czternastolatką zainteresowaną pozowaniem w zamian za zdjęcia (tak zwane TFP), to uciekam z takiej strony i przestaję biec dopiero, gdy łapię konkretną zadyszkę.

Pamiętaj, że koszt takiej domeny to zaledwie kilkanaście złotych za pierwszy rok. Dowiedz się więcej o hostingu i domenie, lub przeczytaj mój poradnik, gdzie założyć bloga – adekwatny także w przypadku strony dla fotografa!

 

Profesjonalny adres e-mail

To jedna z pierwszych rzeczy, jakie warto sprawdzić. Wszelakie maile typu: małgosia555@buziaczek.pl, bobo1987@gmail.com, a nawet fotografXYZ@gmail.com nie są nawet blisko półki premium. A skoro to czytasz, chcesz się tam znaleźć, nie?

Jeśli wykupisz hosting (nie wiesz, co to hosting, to kawałeczek wyżej jest odpowiedni link do kliknięcia), to własne, spersonalizowane adresy e-mail możesz tworzyć w cenie hostingu. Dla przykładu, jeśli Twoją domeną stanie się fotografXYZ.pl, to przykładowy adres e-mail może brzmieć: kontakt@fotografXYZ.pl

Bardzo bardzo bardzo polecam.

Jeśli nie masz możliwości stworzenia spersonalizowanego adresu kontaktowego, utwórz nowy na gmailu i zadbaj, by był możliwie najbardziej profesjonalny i zbliżony do nazwy marki, którą tworzysz.

 

Profesjonalna strona

Ha! Mamy już porządną, pro domenę i pasujący do niej adres e-mail. Całkiem nieźle. Teraz zadbajmy o to, żeby po kliknięciu w obiecującą nazwę, potencjalny klient nie złapał się z wrażenia za ramiona, by mocno samego siebie objąć i pocieszyć.

Po pierwsze pamiętaj, że strona online to Twoja wizytówka. Trochę tak, jakbyś przyjmował potencjalnego klienta w swoim biurze. Zaprosisz, by usiadł? Poczęstujesz herbatą? Czy na pewno filiżanka jest czysta? Może jeszcze owsiane ciasteczko dorzucisz?

To, jakie zrobisz pierwsze wrażenie jest szalenie ważne. Kolejne też, więc lepiej prześledźmy te elementy po kolei.

 

Profesjonalna oferta

Pewnie się teraz uśmiechasz półgębkiem i myślisz, że tu mnie masz, bo niby jaka to ta profesjonalna oferta. Ano KONKRETNA.

  • Co oferujesz? Jakie usługi świadczysz?
  • W jakim regionie pracujesz? Czy możesz dojechać? Jak daleko? Ile to będzie kosztowało?
  • Koszt usługi. Wiem, że to punkt zapalny i wiele osób nie podaje ceny w ogóle. Według mnie to marna praktyka i w profesjonalnej ofercie powinny widnieć jakieś kwoty. Np. cena pakietu srebrnego zaczyna się od 3000 zł. Czaicie?

 

Profesjonalna prezentacja zdjęć

Potencjalny klient nie przybył na podstronę z portfolio, żeby sobie miniatury pooglądać. Zdjęcia mają być duże, wyraźne, łatwe do przewijania (najlepiej, żeby dało się je przewijać także z poziomu klawiatury). Że najlepszej jakości, to chyba pisać nie muszę, nie?

 

Profesjonalna zakładka O MNIE

Lubimy wiedzieć, z kim mamy do czynienia. To raz. Dwa, że zdjęcie i odpowiedni opis (odpowiedni, to sugestywny, napisany własnym językiem, ale poprawny językowo i ortograficznie!) mogą od razu wzbudzić sympatię, albo bardzo zniechęcić. Obie te sytuacje są dla Ciebie korzystne – jeśli ktoś z marszu Cię polubi, prawdopodobnie nadajecie na tych samych falach, a jeśli sugestywny język w opisie zniechęci, to nie będziesz musiał użerać się z klientem, który kompletnie „nie czuje” tego, co Ty.

Jeśli wrzucasz portret, upewnij się, że wyglądasz na nim przyjaźnie. Uśmiech jest wręcz wskazany. Zdjęcie powinno być w kolorze, dobrej jakości.

Możesz też wrzucić kilka fotek, które przedstawiają Ciebie „w akcji”, lub jakieś prywatne zdjęcia, jeśli taką bezpośrednią komunikację z klientem chcesz prowadzić.

 

Profesjonalna zakładka KONTAKT

Formularz kontaktowy, adres e-mail (tak tak, mimo tego formularza), telefon kontaktowy, a także dane firmy, jeśli posiadasz zarejestrowaną DG.

 

Profesjonalne rekomendacje

To się bardzo przydaje. Poproś swoich klientów, by napisali kilka zdań. Jeśli obok rekomendacji dodasz zdjęcie klienta, to już w ogóle cud miód. Tylko proś o zgodę! Każdorazowo.

 

Profesjonalna obsługa klienta

Nie ulegam presji i nie odpisuję na wszystkie maila w ciągu 24h, tak jak ponoć głosi netykieta, ale jeśli klient mojego sklepu ma problem lub pytanie, staram się reagować natychmiast. Zwłaszcza w tym pierwszym przypadku. I Tobie radzę przyjąć podobną taktykę.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by wyznaczyć pewne granice. Jeśli weekend to Twój święty czas, koniecznie w zakładce KONTAKT (o niej szczegółowiej piszę wyżej) dodaj godziny pracy Twojego biura. Nieważne, że jesteś sobie sterem, statkiem i żaglem (czy jakoś tak to szło). Granice to nic złego, tylko pamiętaj, by ich przestrzegać. Skoro wielgachne firmy pracują w dni robocze od 9 do 17, to czemu Ty masz zasuwać w weekend?

Oczywiście to tylko przykład, a raczej sugestia, by stworzyć własne zasady i jasno komunikować je swoim klientom.

Ponadto profesjonalna obsługa klienta to przekazywanie rzetelnych informacji, w uprzejmy, kulturalny sposób. Im więcej z siebie dasz w ramach takiego kontaktu, tym więcej może wrócić.

 

Wiem, że osób fotografujących jest na moim blogu wyjątkowo sporo, dlatego napiszcie mi, co Waszym zdaniem jest wyznacznikiem profesjonalizmu? Chętnie dodam Wasze sugestie do wpisu!